Choć o partnerstwie publiczno-prywatnym słyszy się dużo, to przykładów jego zastosowania w polskich warunkach nie jest wiele. Można odnieść wrażenie, że z czasem coraz częściej zadania, które do tej pory były realizowane na przykład przez samorządy, będą przekazywane różnym podmiotom prywatnym, a sprzyja temu obowiązujące prawo oraz powolne wycofywanie się administracji z wybranych dziedzin społecznych, gospodarczych czy publicznych.
1. Prywatyzacja wykonywania zadań publicznych
2. Forma umowy
Prywatyzacja wykonywania zadań publicznych
Filozofia partnerstwa publiczno-prywatnego wychodzi z założenia, że wiele działań może być bez problemów realizowanych na warunkach rynkowych. Jest to prostsze, często tańsze i daje dostęp do nowych narzędzi na przykład związanych z finansowaniem zadań. Dlatego właśnie nowy model partnerstwa publiczno-prywatnego wraz ze zmienioną ustawą mają być pretekstem do częstszego wykorzystywania tego typu współpracy i to zarówno ze strony administracji, jak i sektora prywatnego, który staje do przetargu. Dlatego właśnie, jak czytamy na https://jacekkosinski.pl/uslugi/partnerstwo-publiczno-prywatne/, zmieniła się sama definicja tego typu współpracy. Obecnie partnerstwo opiera się podziale zadań i samego ryzyka pomiędzy wszystkimi stronami kontraktu. Co za tym idzie, podmiot prywatny będzie musiał wnieść wkład własny, a następnie zagwarantować trwałość projektu na przykład poprzez odpowiednie zarządzanie. Dlatego właśnie z założenia podpisywane umowy mają charakter długoterminowy.
Forma umowy
W zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego można spotkać różnego rodzaju formy umów:
- kontrakt usługowy – to nic innego jak zlecanie wykonania zadań publicznych podmiotom prywatnym za określoną stawkę. Zazwyczaj taki kontrakt zawierany jest na kilka lat i bardzo precyzyjnie określa zakres usług;
- zarządzanie na zlecenie – działa wówczas, gdy organ publiczny zleca zarządzanie na przykład przedsiębiorstwem partnerowi prywatnemu;
- umowy dzierżawy – ich tematem jest wydzierżawienie majątku publicznego podmiotowi prywatnemu, który ponosi w związku z tym określone koszty. Oczywiście w ramach umowy ma prawo do wyłącznego użytkowania majątku;
- koncesje na roboty budowlane – po realizacji inwestycji podmiot ma prawo do użytkowania jej na wyłączność;
- kontrakty złożone – to bardzo rozbudowana forma współpracy, która bazuje na odpowiedzialności za projekt oraz inwestycji majątku przez podmiot prywatny.
Samo partnerstwo ma wiele zalet, z których korzystają obie strony, szczególnie samorządy, które szukają tanich i efektywnych możliwości na wykonywanie zadań bez angażowania własnych środków.