Pierwszą nowością będzie spektakl przedpremierowy zaplanowany na sobotę 31 stycznia na 19. Po spektaklu jego twórcy zapraszają zarówno przedstawicieli mediów jak i chętnych widzów na dyskusję z twórcami przedstawienia. Reżyser i scenograf to studenci ostatniego roku Akademii Teatralnej i Akademii Sztuk Pięknych, dla których „Przedstawienie...” jest spektaklem dyplomowym.
– Liczymy na fascynującą i odświeżającą dyskusję – powiedziała Monika Mioduszewska-Olszewska z działu kontaktu z widzami płockiego teatru. – Specjalnie na tę okazję przygotowaliśmy promocyjny bilet w cenie 10 zł. Już teraz zdradzić możemy, że główną rolę męską w spektaklu zagra Dorota Cempura.
„Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” Ivo Brešana to spektakl, którego akcja rozgrywa się w zapadłej dalmackiej wsi w latach sześćdziesiątych. W trakcie spotkania Frontu Narodowego nauczyciel otrzymuje od lokalnych władz nakaz przygotowania przedstawienia. Jeden z członków FN, który w Zagrzebiu oglądał „Hamleta”, zleca przygotowanie tej właśnie sztuki. Nauczyciel protestuje, ale nie na wiele się to zdaje.
Gdy trwają próby spektaklu, losy duńskiego księcia zaczynają splatać się z intrygą, która rozgrywa się wśród mieszkańców wsi. Nieświadomie wchodzą oni w swe role, co prowadzi do prawdziwej tragedii.
Wielu miłośników teatru zna „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” Ivo Bresana z telewizyjnej wersji Olgi Lipińskiej z genialną kreacją Janusza Gajosa. W siermiężnej rzeczywistości lat 80. dramat Bresana był głosem prawdy i satyrą na „jedynie słuszny ustrój”. Z premedytacją był wykorzystywany jako artystyczny bunt przeciw socjalistycznej rzeczywistości.
W głównych rolach występują Dorota Cempura, Marek Walczak, Kinga Suchan (gościnnie), Katarzyna Anzorge, Sebastian Ryś, Bogumił Karbowski, Szymon Cempura i Hanna Chojnacka.
Spektakl reżyserował Grzegorz Reszka, a scenografem jest Tomasz Walesiak.
Urodzony w 1975 roku Grzegorz Reszka jest reżyserem, instruktorem teatralnym, mechanikiem lotniczym. Absolwent PWSFTviT im. Leona Schillera w Łodzi na Wydziale Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej. To instruktor Teatralnego Stowarzyszenia ASSITEJ przy Teatrze Ochoty w Warszawie. Założyciel Kompanii Teatralnej Mamro.
– „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” to jeden z moich ulubionych tekstów. Zrobiłem go już z amatorami z Kompanii Teatralnej Mamro. Moim marzeniem było jednak zrealizowanie tego tekstu w teatrze profesjonalnym. Dzięki egzemplarzowi reżyserskiemu tego spektaklu dostałem się na wydział reżyserii Akademii Teatralnej – przyznał reżyser Grzegorz Reszka. – Brešan genialnie połączył historię duńskiego księcia z intrygą, która naprawdę rozgrywa się wśród tych ludzi. I nagle się okazuje, że ten tekst jest niesamowicie uniwersalny, że Hamletem może być każdy, niezależnie od szerokości geograficznej. W trakcie prób do spektaklu ci ludzie nieświadomie zaczynają wchodzić w swoje role. A wtedy dochodzi do prawdziwej tragedii.
Za scenografię odpowiada Tomasz Walesiak, student V roku wydziału Scenografii warszawskiej ASP. – Spektakl Ivo Brešana to interesujące zadanie dla scenografa – przyznał Tomasz Walesiak. – W projekcie przygotowanym pod adaptację reżysera Grzegorza Reszki starałem się zawrzeć nieprzyjemną rzeczywistość w użytych materiałach, groteskę podkreślić perspektywiczną deformacją przestrzeni, która, poprzez brak wyraźnych aluzji do czasów czy miejsc, w moim zamierzeniu jest uniwersalna. Czy dobrze wywiązałem się ze swojego zadania, ocenią Państwo sami.
Studentka piątego roku Akademii Teatralnej Kinga Suchan wcieli się w rolę Andzi, która ma odtwarzać Ofelię. – Postać Andzi jest niesamowicie ciekawa. To zderzenie chłopki ze szlachcianką – przyznała Kinga Suchan. – Jest w niej element szekspirowskiej klasyki i element ludyczności, przaśności. Podoba mi się cudzysłów, w który została wzięta moja postać. To, że jest Omelią, a nie Ofelią. Co nie znaczy, że w aspekcie psychologicznym jest w czymś gorsza od szekspirowskiej Ofelii. Ona żyje po prostu w innych, wiejskich warunkach.
Fot Archiwum Teatru Dramatycznego