W piątek podsumowano inwestycję związaną z ul. Dobrzyńską. Kierowcy korzystają już z nowych rond, rowerzyści ze ścieżek rowerowych, samorządowcy gratulują sobie udanego projektu. A jakie są szanse, że już za kilka miesięcy Ratusz przystąpi do przetargu na realizację kolejnych dwóch nitek obwodnicy?
Po raz kolejny zwołano konferencję prasową w sprawie budowy ul. Dobrzyńskiej. Tym razem już nie przy rondzie i nie w Ratuszu, a na przystanku autobusowym, i w nieco szerszym składzie. Do prezydenta Andrzeja Nowakowskiego i wiceprezydenta Jacka Terebusa dołączył marszałek naszego województwa, Adam Struzik. Tak w skrócie: inwestycję zrealizowało miasto przy finansowym wsparciu z Unii Europejskiej (wartość projektu wyniosła przeszło 23 mln zł, z czego dofinansowanie osiągnęło poziom powyżej 18 mln zł). Remont objął ulice Dobrzyńską (1,7 km) i Traktową (1,1, km), wykonano nowe ronda, chodniki (5,6 km), ścieżki rowerowe (2,8 km), zajęto się sprawą kanalizacji i oświetlenia. Wykonawcą było Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia S. A.
- Nie byłoby tego wszystkiego, gdyby nie dofinansowanie unijne na projekt przekazane decyzją Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego – przypominał prezydent Andrzej Nowakowski. Chodziło o pieniądze jeszcze z poprzedniej perspektywy unijnej. Była to kasa dodatkowa, bonus, którym nie sposób pogardzić. - Teraz czas powiedzieć „dziękuję” - zwrócił się miejski włodarz do Adama Struzika. Marszałek wspomniał, że prace prowadzono w ekspresowym tempie. - Nasza rzeczywistość zmienia się dzięki pieniądzom z Unii, co jednocześnie zaprzecza twierdzeniu, aby fundusze europejskie były marnotrawione – mówił. Biuro marszałka przygotowało nawet małe zestawienie, z którego wynika, że w latach 2004-2013 zarząd województwa mazowieckiego przyznał dofinansowanie warte blisko 900 mln zł na 770 inwestycji na terenie subregionu mazowieckiego (w tym na ponad 120 km dróg).
Teraz ruszyła machina związana z nową pulą środków do 2020 roku. Do wykorzystania mamy 2,88 mld zł (w ramach tzw. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego). W pierwszym kwartale 2016 roku będzie 12 konkursów. Teraz mniej radosna wiadomość - środków jest tak naprawdę mniej, ponieważ ich ilość zależy od stopnia rozwinięcia danego regionu. Nasz jest traktowany już jako lepiej rozwinięty.
Adam Struzik podkreślał, że przy rozdzielaniu funduszy zamierza działać konsekwentnie. W dalszym ciągu podstawę tworzą RIT-y (Regionalne Inwestycje Terytorialne), ale... Z pierwszych zapowiedzi wynika, że konkursy będą dotyczyły sektora ekonomii społecznej, dotacji na edukację dorosłych, aktywnej integracji osób niepełnosprawnych i starszych. Infrastruktura drogowa, na którą w pewnym momencie można było otrzymać dofinansowanie bez szczególnych przeszkód, teraz nie znalazła się wśród priorytetów. O problemach związanych z budową obwodnicy i nabrzeża, czyli najistotniejszych inwestycji dla Ratusza, ostatnio pisaliśmy. W budżecie miasta na 2016 rok fundusze zostały już zarezerwowane (w nowym rozdaniu wkład własny beneficjenta wynosi 20 proc.).
Marszałek potwierdził, że pieniędzy na kolejne dwa etapy obwodnicy nie zobaczymy zanim nie będzie dysponował jednoznaczną interpretacją prawną co do zakresu możliwych realizacji. W grę wchodzą negocjacje z Komisją Europejską.
Czytaj też:
Fot. Karolina Burzyńska/Portal Płock