Kilkanaście dni temu ORLEN Upstream został sponsorem klubu piłki ręcznej Czuwaj Przemyśl. Wśród kibiców ORLEN Wisły Płock zawrzało - fani nie rozumieją, dlaczego koncern zdecydował się na sponsoring innej drużyny z tej samej dyscypliny sportowej.
ORLEN Wisła Płock dobrze radzi sobie w sezonie 2019/2020. Nafciarze są liderem PGNiG Superligi, pokonali PGE Vive Kielce, awansowali do barażu o top 16 Ligi Mistrzów. Można myśleć o odbiciu mistrzostwa Polski lub chociaż zdobyciu krajowego pucharu. A wiadomo, że byłoby to łatwiejsze gdyby klub miał większy budżet.
Sponsorem Czuwaj Przemyśl nie został sam PKN ORLEN, a spółka ORLEN Upstream, zajmująca się poszukiwaniem złóż ropy naftowej i gazu. Prace prowadzi także na Podkarpaciu, gdzie w 2018 roku natrafiono na złoża gazu. Biuro prasowe podkreśla, że współpraca z czołowym zespołem I ligi z regionu pomoże zbudować pozytywne relacje z lokalną społecznością.
Niemniej zapytaliśmy biuro prasowe o powody decyzji o sponsoring klubu z Przemyśla. ORLEN przypomina, że sponsoring sportowy jest ważnym elementem działalności z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Koncern wspiera m.in. Roberta Kubicę, polskich siatkarzy, lekkoatletów czy Orlen Team.
- Społeczności lokalne ? wszędzie tam gdzie znajdują się zakłady produkcyjne czy oddziały ORLENU ? traktujemy w sposób szczególny i to zarówno w Polsce, Niemczech, na Litwie jak i w Czechach. Naturalnym jest, że jako dobry i odpowiedzialny sąsiad staramy się wspierać lokalne inicjatywy czego Płock może być sztandarowym przykładem. Oprócz najbardziej znanego klubu Wisła Płock, angażujemy się również w inne projekty sportowe m.in. w ORLEN Handball Mini Ligę, jesteśmy partnerem klubu Królewscy Płock, Jutrzenki Płock, wspieramy MUKS Volley Płock, Płocki Klub Olimpijczyka, UKS Victoria, Szkolną Ligę MDK, Płockie Towarzystwo Wioślarskie, Turniej Piłki Plażowej w Płocku, Płock ORLEN Polish Open, Półmaraton Dwóch Mostów, gdzie jesteśmy partnerem i wiele innych. PKN ORLEN jest również partnerem Stowarzyszenia Sportu Młodzieżowego Wisła Płock. Jest to dla nas niezmiernie ważne, ponieważ zależy nam, żeby nasi wychowankowie grali w pierwszej drużynie Wisły Płock - przypomina biuro prasowe.
Ile spółka wyłoży na sponsoring klubu? Tego koncern nie ujawnia.
- Wysokość umowy sponsoringowej ? jak to jest przyjęte na całym świecie przy tego typu świadczeniach ? jest objęta klauzą poufności. Możemy potwierdzić, że klub ORLEN Upstream Czuwaj Przemyśl otrzymuje wsparcie finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów prac związanych z organizacją i realizacją sponsorowanego projektu adekwatne do wielkości świadczeń sponsoringowych, do których realizacji jest zobowiązany - czytamy w odpowiedzi.
Czuwaj Przemyśl jest na niezłej drodze do awansu do PGNiG Superligi. I liga jest podzielona na trzy grupy, a grający w C Czuwaj jest wiceliderem. Do Superligi bezpośrednio awansuje jedna drużyna z zaplecza, druga powalczy w barażach z zespołem, który zajmie 13. miejsce. W teorii można więc sobie wyobrazić, że w sezonie 2020/2021 dojdzie do derbów klubów finansowanych przez Orlen i Orlen Upstream. Co wtedy?
- Prawdopodobne mecze dwóch klubów sponsorowanych przez Grupę ORLEN ? jeżeli do takich kiedykolwiek dojdzie ? będą tylko potwierdzały olbrzymi potencjał sportowy, o którym wcześniej wspominaliśmy. Korzyści wizerunkowe płynące ze sponsoringu drużyn z superligi i pierwszoligowych pracują na wzrost rozpoznawalności i wartości marki ORLEN. Sponsoring sportowy kreuje pozytywny wizerunek PKN ORLEN, pozwala na lepsze pozycjonowanie i prezentowanie znaków towarowych ORLEN oraz zwiększa prestiż marki.
Czy w przyszłym sezonie dojdzie do meczu drużyn, które sponsoruje ORLEN i zależna od niego spółka? Przekonamy się za kilka miesięcy.