Czy pozycjonowanie jest potrzebne?

Opublikowano:
Autor:

Czy pozycjonowanie jest potrzebne? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Ponad 200 – to liczba czynników, które mają wpływ na wysokość pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, algorytm Googla, według którego strona pojawia się na określonym miejscu, jest co rusz uaktualniany. Dlatego pozycjonowanie strony to proces ciągły, który musi uwzględniać również te zachodzące zmiany i ich dość dużą dynamikę. Czy w związku z tym opłaca się w nie inwestować, skoro do dyspozycji mamy inne kanały i narzędzia promocji?

Ponad 200 – to liczba czynników, które mają wpływ na wysokość pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo, algorytm Googla, według którego strona pojawia się na określonym miejscu, jest co rusz uaktualniany. Dlatego pozycjonowanie strony to proces ciągły, który musi uwzględniać również te zachodzące zmiany i ich dość dużą dynamikę. Czy w związku z tym opłaca się w nie inwestować, skoro do dyspozycji mamy inne kanały i narzędzia promocji?

Ile nakładów pracy kosztuje pozycjonowanie?

Zobaczmy na początek, z czym przychodzi nam się mierzyć za każdym razem, gdy prowadzimy lub zabieramy się za pozycjonowanie. Generalnie, czynniki wynikające z algorytmu Google, dla pewnej jasności prowadzonych działań, można podzielić na dwie grupy. Pierwsze z nich są skupione na tym, co wewnętrzne czyli na samej stronie. Chodzi tu o optymalizację kliku obszarów, które oceniane są pod kątem jakościowym. Na pierwszym miejscu można postawić content – ilość treści, ich jakość i oryginalność (duplicate czy double content nie wchodzą w grę), nasycenie frazami kluczowymi, a także częstotliwość publikowania nowego contentu. W kontekście fraz kluczowych warto wspomnieć, że nie sama treść nimi żyje. Powinny być także zamieszczane w adresie URL czy jako opis elementów graficznych.

Druga, ale nie mniej istotna sprawa dotyczy spraw bardziej „technicznych” związanych z działaniem strony. Absoluty must to optymalizacja kodu HTML. Google, i sami użytkownicy również, oceniają szybkość ładowania się strony. Niezwykle ważne od dłuższego czasu jest także to, czy i jak działa jej wersja mobilna.

Dbanie o reputację strony

Przejdźmy do drugiej grupy czynników. Te odnoszą się do tego co zewnętrzne, a co można by było określić jako reputację strony w sieci. Specjaliści Googla, na początku swojej drogi, posłużyli się pewną analogią, którą została zastosowana do oceny wartości strony. Pomysł wywodzi się ze środowiska naukowego. Tutaj jednym z najważniejszych czynników oceny wartości publikacji naukowej jest liczba odniesień do niej, a zatem to, jak często, i również przez kogo, jest cytowana w innych publikacjach. Analogicznie, reputacja strony w sieci wzrasta wraz z ilością linków do niej przekierowujących, które zamieszczane są na zewnętrznych stronach. I oczywiście jakość tych stron ma także duże znaczenie. Pomocna w zewnętrznym linkowaniu jest niewątpliwie obecność na kanałach w social mediach.

Czy pozycjonowanie się opłaca?

Jak widzimy, pozycjonowanie to szereg bardzo różnorodnych działań, które prowadzone są w sposób ciągły. Na ich wyniki trzeba również trochę poczekać – dotknięcie czarodziejskiej różdżki nie wywinduje nagle strony na pierwsze pozycje. W tym kontekście zasadne jest pytanie, ile to kosztuje, skoro takiego nakładu pracy wymaga. I drugie pytanie, powiązane z pierwszym, czy również dla niewielkich biznesów będzie to opłacalne?

Pozycjonowanie, w porównaniu z innymi działaniami e-marketingowymi, charakteryzuje się niskim kosztem pozyskania ruchu. To niewątpliwie wielka jego zaleta. Z czasem nakłady finansowe znacznie spadają i mogą zatrzymać się nawet na poziomie niecałych 10 gr za konwersję. Poza tym trzeba dodać, że w ogóle pozycjonowanie odznacza się wysokim współczynnikiem konwersji – dla ścisłości, jednym z najwyższych, w zasadzie niezależnie od branży. Trzeba dodać, że dzięki organicznym wynikom wyszukiwania docieramy do wartościowej grupy docelowej, która rzeczywiście poszukuje tego, co oferujemy.

W kontekście budżetu istotne jest również odniesienie się do długofalowości działań związanych z pozycjonowaniem. Jest to proces, zatem jego efektów nie odczujemy natychmiastowo. Paradoksalnie, nie jest to wcale wadą, bo z drugiej strony działania długofalowe przynoszą również długotrwałe, a nie jednorazowe efekty. I last but not least, możliwość skalowania podejmowanych działań, co bezpośrednio wiąże się z budżetem. Poziom inwestycji w pozycjonowanie można dostosować do wielkości firmy czy marki, jej celów biznesowych i dostępnych środków finansowych.

Łącz pozycjonowanie z innymi działaniami

Pozycjonowanie, jakkolwiek niezwykle istotne, jest częścią szerszych działań marketingowych, których środowiskiem jest wyszukiwarka Google. Dywersyfikując narzędzia i kanały dotarcia do swojej grupy docelowej, co w zasadzie jest koniecznością, trudno je pominąć. Może być punktem wyjścia bądź doskonałym wsparciem dla realizacji celów promocyjnych i wizerunkowych.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE