Reklama

Reklama

Co znaleziono w trakcie prac przy obwodnicy? To zadziwiające

Opublikowano: 20 stycznia 2017 13:57
Autor:

Co znaleziono w trakcie prac przy obwodnicy? To zadziwiające - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Tylko jedna budowa, a tyle znalezisk w ziemi. Firma Skanska zdradziła, jakie skarby kryła ziemia na placu budowy drugiego etapu obwodnicy.

Reklama

Tylko jedna budowa, a tyle znalezisk w ziemi. Firma Skanska zdradziła, jakie skarby kryła ziemia na placu budowy drugiego etapu obwodnicy. 

W trakcie prac przy drugim etapie obwodnicy odkryto zakopaną w ziemi księgę, która jest komentarzem do biblijnej Tory.

- Talmud znaleziono w pierwszych dniach października w rejonie wycinki drzew przy ul. Bielskiej - opowiada Hubert Woźniak z Ratusza. - Był ukryty w ziemi. Ktoś wykopał dołek dokładnie takiej wielkości, aby zmieścić w nim księgę w skórzanej oprawie. Wcześniej owinął ją kurtką z widoczną metką.

Księgę spisano w dwóch językach, hebrajskim i rosyjskim. Na pierwszej stronie widnieje data 1877 rok. - Generalnie Talmud zachował się w bardzo dobrym stanie - dopowiada pracownik Ratusza. Egzemplarz Talmudu firma przekazała miejskiemu konserwatorowi zabytków. Obecnie znajduje się w Muzeum Mazowieckim, aby poddać księgę biologicznemu oczyszczeniu. Ten proces nazywany jest fumigacją. W ten sposób być może uda się określić szczegóły dotyczące pochodzenia znaleziska. Wstępnie, na co miałaby wskazywać pieczątka na stronie, przypuszcza się, że pochodził ze zbiorów bibliotecznych z Mińska Mazowieckiego. Docelowo Talmud Babiloński zapewne trafi do zbiorów Muzeum Żydów Mazowieckich.

Ale to nie wszystko. Pisaliśmy parokrotnie o tym, że na teren budowy wzywano saperów z powodu niewypałów. Znaleziono kilkanaście sztuk broni jeszcze z okresu II wojny światowej,. W firmie Skanska wyliczają: pociski artyleryjskie, zapalniki do pocisków artyleryjskich, miny przeciwpiechotne i granat moździerzowy. Wszystkie przekazano je policji. Znaleziska nie zaskakują Krzysztofa Falandysza z firmy saperskiej Dynamit. Twierdzi, że im więcej buduje się w kraju dróg i obiektów budowlanych, tym częściej można trafić na takie niebezpieczne pozostałości z okresu I i II wojny światowej. W przypadku budowy obwodnicy, jeszcze w trakcie prac przygotowawczych, saperzy sprawdzali teren. Tego wymagał płocki Ratusz. Teren powinien być już oczyszczony z niewypałów i niewybuchów.

Przypomnijmy: umowę na budowę drugiego etapu obwodnicy płocki Ratusz zawarł ją we wrześniu z firmą Skanska. Powstanie ponad dwukilometrowy odcinek trasy łączący rondo Otolińska na granicy miasta z nowym węzłem „Bielska” (w rejonie skrzyżowania ul. Bielskiej i Jędrzejewo). Droga pobiegnie wzdłuż lotniska i ulicy Jędrzejewo. Na węzeł „Bielska” składać się będą dwa wiadukty – drogowy i kolejowy. Obwodnica „przejdzie” bowiem pod ul. Bielską oraz pod torami. Ulica Bielska zostanie wyniesiona do góry, na wiadukt o długości 37 metrów.

Wykonano już prace przygotowawcze, jest już gotowa kanalizacja deszczowa, sanitarna i przyłącza wodociągowe, rozpoczęto roboty ziemne, następnie zaplanowano roboty teletechniczne i budowę wodociągu wzdłuż ul. Bielskiej.

- Obecnie trwają prace związane z budową łącznic, którymi planujemy poprowadzić objazd. Następnie rozpoczniemy roboty związane z przebudową ul. Bielskiej oraz budową obiektu w ciągu DK 60 – wymienia kierownik budowy z firmy Skanska, Leszek Łapka.

Węzeł „Bielska” ma z lotu ptaka przypominać instrument - harfę. Na Bielskiej powstaną skrzyżowania, a ruch na trasie głównej obwodnicy będzie prowadzony bezkolizyjnie.

Jak informuje firma Skanska, przy sprzyjającej pogodzie niedługo mogłyby rozpocząć się roboty drogowe i budowa oświetlenia. Prace mostowe generalny wykonawca rozpocznie po zimie, bezpośrednio po wykonaniu tymczasowego objazdu drogi krajowej.

Pierwszy odcinek trasy północno-zachodniej o długości 1,6 km oddano do użytku w 2014 roku. Cała trasa, po dokończeniu etapu drugiego do listopada 2017 roku i budowy trzeciego (na ten jest już ogłoszony przetarg), powinna być gotowa w połowie 2018 roku. Drugi etap to koszt 37 mln zł brutto.  

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (2)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.