Reklama

Reklama

Co dalej z lotniskiem? Struzik: Dajcie nam uratować Modlin!

Opublikowano: 24 kwietnia 2021 17:47
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Co dalej z lotniskiem? Struzik: Dajcie nam uratować Modlin! - Zdjęcie główne

Zdjęcie poglądowe | foto Pixabay

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Z lotniska w Modlinie od lat korzysta m.in. wielu płocczan i mieszkańców regionu, udających się np. na zagraniczny urlop. Latem mają ruszyć kolejne nowe trasy (m.in. Rodos, Zakynthos, Katania, Zadar), ale port lotniczy znajduje się na skraju bankructwa.

Reklama

Lotnisko Modlin zarządzane jest przez spółkę utworzoną przez marszałka województwa mazowieckiego, do którego należy 36,17 proc. udziałów lotniska, Agencję Mienia Wojskowego (31,56 proc.), samorząd Nowego Dworu Mazowieckiego (4,41 proc.) oraz Państwowe Porty Lotnicze (27,86 proc.) 

Port działa od 9 lat, przed pandemią korzystało z niego 3 mln pasażerów, co za 2019 r. oznaczało szóstą pozycję wśród portów regionalnych w Polsce. Niestety, w 2020 r. - podobnie jak na całym świecie - loty zostały mocno ograniczone, w Modlinie liczba pasażerów spadła aż o ponad 70 proc. (do 870 tys. osób). 

Specjaliści prognozują, że jeśli stopniowo miną problemy z koronawirusem, to liczba lotów na polskich lotniskach powróci do poziomu sprzed pandemii za 3-4 lata. Tymczasem port w Modlinie ma ogromne problemy finansowe, bez pomocy już w sierpniu może się okazać, że przestanie działać. 

O fatalnej sytuacji dyskutowano ostatnio podczas obrad Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego przy Marszałku Województwa Mazowieckiego.

– Dajcie nam uratować Modlin – zaapelował marszałek Adam Struzik do PPL i strony rządowej. - Napotykamy na całkowitą obstrukcję ze strony PPL. Nie zgodzili się na udzielenie kredytu przez bank, nie zgodzono się też na podniesienie kapitału przez samorząd województwa i objęcie udziałów. Ostatnio pojawił się poważny, doświadczony partner prywatny. I też odpowiedź jest negatywna.

Przekonywał, że samorząd województwa, sam lub z partnerem, jest w stanie spółkę rozbudować i rozwinąć, pod warunkiem zgody pozostałych partnerów. 

Warto pamiętać, że port to nie tylko pasażerowie, ale i praca dla tysięcy okolicznych mieszkańców i firm współpracujących z Modlinem.

Spaliła na panewce także próba pozyskania inwestora. Niedawno PPL nie zgodziły się na sprzedaż udziałów francuskiej Grupie Egis. Francuzi deklarowali zainwestowanie na początek kwoty ok. 20 mln euro. PPL uważa, że Modlin ma problem strukturalny i należy opracować plan restrukturyzacyjny.

Marszałek Struzik dodał, że odnosi wrażenie, że PPL nie zależy na rozwoju portu, że traktuje się go jako konkurencję dla Okęcia, a także w związku budową nowego lotniska w Radomiu.

WRDS głosowała nad apelem o wsparcie Modlina, kierowanym do Prezesa Rady Ministrów, ministrów infrastruktury i obrony narodowej. Za stanowiskiem głosowała strona pracownicza, pracodawcy i strona samorządowa. Wojewoda mazowiecki który w WRDS reprezentuje stronę rządową, nie wziął udziału w głosowaniu. A PPL podtrzymały swoje stanowisko w sprawie odrzucenia oferty Egis.

Do sytuacji Modlina dzień później podczas konferencji prasowej odniósł się także Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Wszystkie porty lotnicze mają problemy spowodowane pandemią, akurat lotnisko w Modlinie miało problemy i bez pandemii - mówił Horała, cytowany przez Business Insider.

Zaznaczył, że port w Modlinie przyniósł stratę nawet w rekordowym dla polskiego lotnictwa roku 2019, więc udzielenie pomocy publicznej staje się niezwykle trudne w świetle unijnych przepisów; dotowanie trwale nierentownego przedsiębiorstwa byłoby niedozwoloną pomocą publiczną.

 

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (10)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • 3 miesiące temu | ocena +3 / -9

    Edek

    Naród to jednak tępy jest. Radom za to przyniósł zaj ........ty zysk ale Radom to Radom.

    • 3 miesiące temu | ocena +3 / -7

      no przecież

      z Radomia jest bliżej do Egiptu

  • 3 miesiące temu | ocena +9 / -3

    Woj

    Przecież całe to lotnisko to przytułek dla działaczy ZSL-u

    • 3 miesiące temu | ocena +3 / -7

      Wolałbyś

      by lotnisko przejęli działacze PiS? Wtedy będzie ok?

  • 3 miesiące temu | ocena +18 / -5

    fcgfv

    To działa odwrotnie, jeżeli PSL chce czegoś to powinno to być zlikwidowane bo musi to być przegniłe do szpiku kości.

  • 3 miesiące temu | ocena +21 / -11

    Marszalku

    Nie jest nam potrzebne lotnisko w Modlinie bo mamy w Berlinie. Jak powiedział trzaskowski kolega andzeja.

  • 3 miesiące temu | ocena +10 / -11

    Tomasz

    Jeśli PPL nie widzi przyszłości tego lotniska i niechce do niego dokładać, to niech odsprzeda swoje udziały Francuzom. Ale tego nie zrobi, gdyż Modlin jest konkurencją dla remontowanego lotniska w Radomiu. I oto tak naprawdę w tej sprawie chodzi..

  • 3 miesiące temu | ocena +12 / -27

    Kaczor

    Zapiszcie się wszyscy do PiS, to lotnisko wam uratujemy, S10 wybudujemy. I pamiętajcie koniecznie na nas głosować. Chcemy jeszcze jedną kadencję porządzić.

  • 3 miesiące temu | ocena +32 / -15

    kacia

    Wszystko co jest w łapskach psl-u, ma problemy , bo tam trzeba utrzymać nierobów . Koryta psl-owskich darmozjadów tam zawsze będzie brakowało . Na co i komu pOtrzebny jest PSL?

    • 3 miesiące temu | ocena +3 / -6

      Niby prawda

      Ale to już nieaktualne. Teraz to się odnosi do PISu. Teraz ku..a My!!!!!!!!