reklama

Dlaczego segmentacja rynkowa jest trudna?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Dlaczego segmentacja rynkowa jest trudna? - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

RozmaitościMówi się, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Z produktami jest podobnie. Jest niewiele przedsiębiorstw, które są w stanie zaspokoić potrzeby wszystkich konsumentów. Większość firm skupia się na klientach, którzy są istotni dla firmy.

Jak dzielić rynek?

Segmentacja rynkowa polega na dzieleniu rynku na plastry. Każdy z nich różni się od pozostałych. Segment rynku obejmuje grupę osób o podobnych potrzebach i pragnieniach. Podział konsumentów na naturalne części jest trudny. Dodatkowo to przedsiębiorstwo decyduje do jakich grup adresuje swoją ofertę. Ten temat porusza również magazynprzedsiębiorcy.pl.

Segmentacja demograficzna i geograficzna 

Najprostszy możliwy podział rynku. Te rodzaje segmentacji opierają się na twardych danych. Segmentacja geograficzna skupia się na miejscu zamieszkania potencjalnych klientów. Można podzielić ich na kraje lub regiony. Do tego podziału wlicza się również gęstość zaludnienia lub klimat. Potrzeby podmiejskiej rodziny we Włoszech będą się różniły od wymagań rodziny z Norweskiej wsi. 

Segmentacja demograficzna zawiera w sobie wiele elementów. Zalicza się do niej wiek, rasa, wykształcenie czy płeć. Obecnie wiele przedsiębiorstw mocno różnicuje swoją ofertę na postawie generacji. Trudno trafić z ofertą do pokolenia Z oraz do Baby Boomerów. Te grupy charakteryzuje nie tylko inny wiek i sytuacja finansowa. Występują w nich różnice w podejściu do technologii oraz norm społecznych.   

Segmentacja psychograficzna i behawioralna

Psychografia skupia się na demografii i psychologii. Dzięki niej dużo łatwiej zauważyć różnice w grupach o tej samej demografii. Ten rodzaj segmentacji grupowej najczęściej opiera się n VALS. Dzieli ona konsumentów na różnorodne grupy. Wykorzystuje w tym celu motywację oraz zasoby ludzi.   

Segmentacja behawioralna opiera się na podejściu konsumenta do oferowanego produktu. Jest szeroko wykorzystywana w marketingu, ponieważ od razu narzuca pewne sposoby promocji. Klienci kupujący dany produkt mają różne potrzeby i korzyści. Często osoba decydująca o zakupie nie jest prawdziwym użytkownikiem produktu. Tak jest w przypadku zabawek dla dzieci. Są one użytkownikami, jednak przekazy reklamowe muszą być kierowane do rodziców. To oni podejmują decyzję o zakupie danego produktu. 

Kryteria skutecznej segmentacji 

Rynek można dzielić na wiele różnych sposobów. Najważniejsze by podział był istotny z punktu widzenia przedsiębiorców. Segment rynku musi być mierzalny. Równie ważna jest rentowność i wielkość rynku. Segment jest największą możliwie jednorodną grupą potencjalnych klientów. Z punktu widzenia firm konsumenci w danej grupie powinni być dostępni oraz zróżnicowani. Przedsiębiorstwo musi mieć możliwość dotarcia do nich ze swoją ofertą. 

Przy wyborze segmentu rynku przedsiębiorstwo powinno ocenić jego ogólna atrakcyjność oraz koszty dotarcia. Może się okazać, że firma nie ma wystarczających środków by konkurować w danym segmencie z innymi markami. 

Poziomy segmentacji i ich wymagania

Największe przedsiębiorstwa mogą być obecne we wszystkich możliwych segmentach. Robią to za pomocą marketingu masowego, który całkowicie pomija segmentacje i stosuje tą samą ofertę dla wszystkich. Marki mogą również obsługiwać cały rynek za pomocą marketingu zróżnicowanego. Wyodrębnia on poszczególne segmenty i dopasowuje do nich swoją ofertę. Aby tego dokonać jedno przedsiębiorstwo posiada wachlarz marek, które odpowiadają na różne potrzeby. 

Firmy mogą specjalizować się w kilku segmentach. Powinny wybrać je z wszystkich możliwych grup. Ten rodzaj rynku można obsługiwać za pomocą specjalizacji produktowej. W tym przypadku jeden produkt odpowiada potrzebom kilku grup. Przedsiębiorstwo może skupić się na specjalizacji rynkowej. Jest to mniej popularne podejście. Charakteryzuje się obsługą wszystkich potrzeb danego rynku np. producent urządzeń rehabilitacyjnych zaspokaja potrzeby szpitali oferując szeroki wybór produktów w tym zakresie. 

Przedsiębiorstwo może skupić swoją ofertę na jednym segmencie lub niszy rynkowej i próbować go zdominować. Dzięki temu przedsiębiorstwo doskonale zna potrzeby swoich klientów i może je zaspokajać. Wydawnictwo Czarne skupia się prawie całkowicie na reportażach i dominuje na polskim rynku książki. Dzięki czemu jest domyślnym wyborem wśród czytelników non-fiction.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy