Samorząd powiatu płockiego ma ambitne plany. W 2025 roku zaplanowano budżet na poziomie 265,2 mln zł, co oznacza rekordowe środki – także na inwestycje.
– Niewykluczone, że ostatecznie kwota ta będzie jeszcze wyższa. Rozmawiamy z partnerami: rządem, samorządem województwa i Orlenem o dofinansowaniu kilku kluczowych inwestycji. Możliwe, że finalnie będziemy mieli do dyspozycji budżet wynoszący aż 300 mln zł!
– zapowiadał Ziemkiewicz.
Rekordowe inwestycje
Rok 2025 ma być okazją do realizacji kilku kluczowych inwestycji, szczególnie drogowych. Jak podkreślono, sieć drogowa jest kręgosłupem każdego regionu i jednym z priorytetów powiatu.
– Nasz powiat to ponad 700 km dróg na terenie 15 gmin, które systematycznie modernizujemy. Regularnie pozyskujemy środki zewnętrzne na ten cel – mówił Ziemkiewicz.
Tylko w ciągu ostatnich 2,5 roku udało się pozyskać aż 200 mln zł. Jedną z największych inwestycji ostatnich lat była budowa ronda w Nowym Boryszewie.
– 2025 rok to dla powiatu płockiego szansa na historyczne inwestycje. Liczne remonty i budowy dróg oraz ścieżek rowerowych, budowa szkoły specjalnej w Goślicach – to tylko niektóre z pozycji w budżecie samorządu powiatu płockiego na ten rok – zapowiadał Ziemkiewicz podczas konferencji prasowej.
Na długiej liście zadań na 2025 rok znajduje się rozbudowa ciągu dróg powiatowych Goślice - Smolino - Sędek - Kłaki - Drobin oraz 2920W Opatówiec – Zagroba. To inwestycja, która obejmie tereny gmin Bielsk, Staroźreby i Radzanowo.
Największa i najdroższa inwestycja drogowa w historii powiatu płockiego to budowa 20 km drogi. Koszt prac to aż 72 mln zł, z czego ogromne dofinansowanie pochodzi z Rządowego Funduszu Polski Ład.
Roboty budowlane mają rozpocząć się w marcu 2026 roku, a w czerwcu 2025 ruszą prace przygotowawcze i projektowe.
Równie ważną inwestycją będzie budowa drogi nr 2948W Dzierżanowo - Gromice - Mąkolin – Rogowo. W ramach tej inwestycji powstaną m.in. dwa mosty – w Mąkolinie i w Łętowie. Koszt? Prawie 16,5 mln zł. Inwestycja ma być ukończona do 30 września 2025 roku.
12 mln zł samorząd powiatu płockiego przeznaczy na rozbudowę drogi powiatowej nr 2954W Wilkanowo - Gródkowo w gminie Mała Wieś, a 8 mln zł na przebudowę drogi z Rogozina do Imielnicy.
Nie tylko drogi!
To tylko część zaplanowanych inwestycji drogowych. Oprócz nich, znaczną część środków pochłoną inwestycje w budowę ścieżek rowerowych, doposażenie OSP oraz rozwój oświaty.
Jak przypomniano podczas konferencji prasowej, w 2025 roku priorytetem jest budowa nowej siedziby Zespołu Szkół Specjalnych w Goślicach.
– Aktualnie wysiłki skoncentrowane są na opracowaniu dokumentacji projektowej. W budżecie powiatu zaplanowano na ten cel 260 tys. zł, a Starosta Płocki Sylwester Ziemkiewicz przekazuje na projekt tej inwestycji część swojej pensji – przypomniano w starostwie.
W 2025 roku wznowione zostaną także programy – w tym „Działaj Lokalnie”, który wspiera i aktywizuje lokalne społeczności. Samorząd powiatu płockiego planuje przeznaczyć na granty 280 tys. zł, z czego 200 tys. zł pochodzi z budżetu powiatu. Nie zabraknie także inwestycji w sport i kulturę. W 2025 roku kontynuowany będzie projekt Powiatowej Akademii Piłki Ręcznej „Razem na Sportowo!”, realizowany przez Fundację Wspierania Przedsiębiorczości im. Mariusza Bieńka.
Bezpieczeństwo i komunikacja
Jednym z priorytetów powiatu płockiego na 2025 rok jest zapewnienie bezpieczeństwa powodziowego na terenach położonych wzdłuż Wisły.
– Obecnie PGW Wody Polskie są na etapie uzyskiwania pozwoleń na pogłębianie Zbiornika Włocławskiego, które na większą skalę ma się rozpocząć jesienią 2025 roku. Łączne wydobycie rumoszu wyniesie 2 685 400 m³, z czego na odcinku Dobrzyków-Gmury-Radziwie planowane jest wydobycie około 1,8 mln m³. Prace będą prowadzone także w rejonach Kępy Polskiej, Rakowa, Drwał oraz punktowo na odcinkach pomiędzy Płockiem a Duninowem – usłyszeliśmy podczas konferencji.
W 2025 roku samorząd powiatu płockiego, we współpracy z Wodami Polskimi, planuje podpisać porozumienie dotyczące ochrony przeciwpowodziowej.
Dodatkowo, nie ustają działania związane z budową drogi S10 w pobliżu Płocka.
– W ostatnich miesiącach prowadziliśmy intensywne rozmowy z przedstawicielami rządu, aby zapewnić bliską współpracę w realizacji tego projektu. Tylko dzięki regularnym spotkaniom można osiągnąć sprawne skomunikowanie Płocka, co ma kluczowe znaczenie dla jego rozwoju i konkurencyjności – przekonywał Ziemkiewicz.
Konsultacje dotyczące tej inwestycji zostały już zakończone, a na koniec drugiego kwartału 2025 roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o decyzję środowiskową dotyczącą konkretnego wariantu i przebiegu trasy S10.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.