reklama
reklama

Nowa opłata audiowizualna zamiast abonamentu RTV. Ile zapłacimy i kto uniknie opłat?

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Nowa opłata audiowizualna zamiast abonamentu RTV. Ile zapłacimy i kto uniknie opłat? - Zdjęcie główne

foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i światTrwają prace nad gruntowną reformą finansowania mediów publicznych w Polsce. Abonament RTV, który od lat budzi kontrowersje i ma bardzo niską ściągalność, ma zostać zastąpiony nową opłatą audiowizualną. Co dokładnie się zmieni i kto zyska, a kto może zapłacić więcej?
reklama

Niska ściągalność abonamentu RTV

Z danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wynika, że tylko 32,1% obywateli opłaca obecnie abonament RTV. Taki poziom ściągalności od lat pozostaje problemem, który skutkuje niedofinansowaniem mediów publicznych. Rząd postanowił więc poszukać alternatywnego rozwiązania.

Opłata audiowizualna – nowe zasady

Nowy system ma uprościć cały proces. Zamiast obecnego abonamentu RTV planowane jest wprowadzenie stałej opłaty audiowizualnej w wysokości 108 zł rocznie – czyli 9 zł miesięcznie. Dla porównania, obecny abonament RTV za jeden odbiornik telewizyjny wynosi 327,60 zł rocznie.

reklama

Co istotne, opłata audiowizualna będzie pobierana automatycznie przez Urząd Skarbowy, co znacząco zwiększy skuteczność jej egzekwowania. Dodatkowo, kwota ma być corocznie waloryzowana, by odpowiadała aktualnym realiom ekonomicznym.

Każdy zapłaci – niezależnie od odbiornika

Nowa opłata obejmie wszystkich obywateli, bez względu na to, czy posiadają radio lub telewizor. W praktyce oznacza to, że np. dwuosobowe gospodarstwo domowe zapłaci 216 zł rocznie, a rodzina czteroosobowa aż 432 zł. W porównaniu z obecnym abonamentem – opłata może być korzystniejsza, ale dla większych rodzin będzie wyższa niż dotychczas.

reklama

Kto nie zapłaci? Zwolnienia z opłaty audiowizualnej

Nie każdy jednak będzie zobowiązany do ponoszenia kosztów. Planowane są szerokie zwolnienia z opłaty audiowizualnej, obejmujące osoby:

  • w trudnej sytuacji materialnej lub zdrowotnej,

  • bezrobotne,

  • zarabiające poniżej płacy minimalnej,

  • reklama

  • z niepełnosprawnościami,

  • pobierające rentę,

  • powyżej 75. roku życia,

  • uczące się i studiujące do 26. roku życia,

  • o niskich dochodach.

  • Ma to na celu złagodzenie obciążenia finansowego dla najbardziej wrażliwych grup społecznych.

    reklama

    Dodatkowo, osoby kupujące odbiornik radiowy lub telewizyjny nadal będą miały obowiązek zarejestrowania go w ciągu 14 dni od zakupu.

    Aktualne stawki abonamentu RTV i kary

    Obecnie abonament RTV wynosi:

    • 27,30 zł miesięcznie za telewizor,

  • 8,70 zł za radio.

  • Choć stawki nie zmieniają się od dwóch lat, osoby unikające opłat mogą spodziewać się kontroli ze strony Poczty Polskiej, a także kary w wysokości do 819 zł (czyli 30-krotność miesięcznej stawki).

    Warto dodać, że aktualny system umożliwia skorzystanie z rabatów – 10% za opłatę roczną z góry oraz do 5% za opłaty kwartalne lub półroczne.

    Reforma w kierunku większej przejrzystości

    Nowa opłata audiowizualna ma być odpowiedzią na problemy z egzekwowaniem abonamentu RTV. Zamiast rejestrowania odbiorników i prowadzenia kontroli, każdy podatnik ma ponosić symboliczny koszt, który pozwoli stabilnie finansować media publiczne.

    Podsumowanie:

    • Nowa opłata audiowizualna ma zastąpić abonament RTV – wyniesie 9 zł miesięcznie.

  • Opłata obejmie każdego obywatela, niezależnie od posiadania telewizora lub radia.

  • Ściągalność będzie realizowana przez Urząd Skarbowy, co ma poprawić skuteczność systemu.

  • Zwolnienia obejmą m.in. bezrobotnych, osoby z niepełnosprawnościami, studentów i seniorów.

  • Dotychczasowy abonament RTV wynosi 327,60 zł rocznie za TV – nowy system może być korzystniejszy

  • reklama
    reklama
    Udostępnij na:
    Facebook
    wróć na stronę główną

    ZALOGUJ SIĘ

    Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

    e-mail
    hasło

    Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    reklama
    Komentarze (0)

    Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

    Wczytywanie komentarzy
    reklama
    reklama
    logo