Kilkaset osób wysłuchało wykonywanego po raz pierwszy koncertu ze śpiewami, które prawdopodobnie wykonano 1050 lat temu podczas chrztu Mieszka I. Marcel Pérès jest urzeczony płocką katedrą. - Akustyka jest tu wprost olśniewająca - powiedział nam po koncercie.
To było bardzo ważne wydarzenie muzyczne - nie tylko ze względu na osobę światowej sławy kantora Marcela Pérèsa, który pierwszy raz wykonał utwory oparte na polskich źródłach średniowiecznych, ale i sam temat - pieśni, których słuchał podczas własnej liturgii chrzcielnej pierwszy władca Polski i jego dwór. Jak już pisaliśmy, rekonstrukcja śpiewów była możliwa dzięki niespodziewanemu, bo zupełnie przypadkowemu odkryciu w sandomierskiej bibliotece.
[ZT]13508[/ZT]
Marcel Pérès, który występował w katedrach i świątyniach całego świata, jest urzeczony płocką bazyliką. Nie tylko pod względem muzycznym.
- Akustyka jest olśniewająca, ale płocka katedra ma również niepowtarzalny nastrój - mówił nam znany muzykolog. - Czuć w niej modlitewną atmosferę, która była dla mnie bardzo inspirująca.
Po koncercie do gościa podchodzili płocczanie. Jeden z nich przyniósł kilka płyt założonego przez Pérèsa Ensemble Organum z prośbą o autograf. Okazało się, że pełną dyskografię ma w domu - na tamtych płytach widnieją już podpisy artysty z jego wizyty w Płocku sprzed 12 lat.
W czwartkowy wieczór w katedrze śpiewacy z zespołów: Jerycho oraz Bractwo Różanego Wianka wykonali skrót pradawnych pieśni Wielkiej Soboty, bo właśnie w Wigilię Paschalną przed wiekami chrzczono nowych członków Kościoła. Skrót był konieczny, gdyż jak oceniają badacze, w czasach Piastów cała liturgia mogła trwać nawet cztery - pięć godzin. W średniowiecznych murach blisko 900-letniej płockiej katedry zabrzmiały m.in. pieśni związane z obrzędem poświęcenia ognia, wielkosobotnie czytania i kantyki, Litania do Wszystkich Świętych, a także pieśni związane bezpośrednio z liturgią chrzcielną oraz następnie części stałe mszy Wielkiej Soboty. Śpiewacy wykonali również pieśni o ślepcu (według legendy, Mieszko I odzyskał wzrok dopiero po chrzcie), zaczerpnięte z XV-wiecznych płockich antyfonarzy. Na koniec zaśpiewano antyfonę „Quasi modo geniti infantes” śpiewaną podczas mszy w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, gdy dokonywano obrzędu zdjęcia przez nowo ochrzczonych białych szat, które nosili przez cały tydzień.
Zobaczcie zdjęcia Tomasza Miecznika z koncertu w katedrze