Nowa benzyna, czyli co?
Temat benzyny E10 stał się nośny w ostatnich miesiącach, lecz pierwszy raz pojawił się już kilkanaście lat temu na zachodzie, kiedy wprowadzono ją na niemieckich stacjach. Od stycznia 2024 r. nowa Pb95 pojawi się także w Polsce, mając stać się nowym, przyjaznym dla środowiska zamiennikiem E5. Paliwa te różnią się od siebie maksymalną domieszką tzw. biokomponentów, czyli alkoholu (a właściwie bioetanolu, czyli alkoholu etylowego produkowanego z biomasy: zbóż, ziemniaków, buraków cukrowych, kukurydzy).
Narodowy Cel Wskaźnikowy określa ilość biododatków, które mają trafiać do paliwa w skali rynku. Nie precyzuje on jednak, ile zawierać ma ich konkretny typ paliwa, a jedynie ich wymagany globalny udział.
Tak więc, benzynę E5 wciąż będzie można kupić na polskich stacjach. Z tym, że w klasie premium, czyli zapłacimy za nią więcej niż na E10. Alternatywą dla nowego paliwa jest także - jeszcze droższe - Pb98.
Warto wspomnieć, że oznaczenia informujące o domieszce biokomponentów możemy oglądać na polskich stacjach już od października 2018 r.
Nowe, znaczy lepsze? Plusy i minusy E10
Zaletą Pb95 E10 jest z pewnością jego cena. Benzyna z wyższą domieszką biokomponentów jest bowiem przeważnie tańsza, co spowodowane jest mniejszym opodatkowaniem tego typu paliwa. Niemniej, cena Pb95 po wprowadzeniu E10 nie powinna ulec zmianie.
Plusem jest również brak siarki w biokomponentach, w zamian dodatek bioetanolu przyczynia się do zwiększenia liczby oktanowej benzyny. Czy nowe paliwo jest więc bardziej wydajne od klasycznej "dziewięćdziesiątki piątki"? Zdaniem ekspertów nie ma znaczącej różnicy, a wyniki testów spalania zależą od konkretnego modelu auta.
Wadą paliwa E10 jest za to jego stabilność i trwałość. Wynika to z faktu, że benzyna z domieszką alkoholu łatwiej wchłania wodę.
Z wprowadzenia nowego paliwa nie ucieszą się z pewnością właściciele starszych pojazdów. A takich wciąż nie brakuje na naszych drogach. Auta kilkunasto, bądź kilkudziesięcioletnie nie są przystosowane do kontaktu z biokomponentami. Te mogą powodować m.in. uszkodzenia i korozję niektórych elementów, czy zawodnienie paliwa, co w przypadku długotrwałego nieużywania auta, przyczynia się do rozwarstwienia benzyny w baku.
Których aut lepiej nie tankować nowych paliwem? Jak to sprawdzić?
Uważa się, że powodów do niepokoju nie mają właściciele samochodów sprzedawanych na europejskim rynku od listopada 2010 roku. Poza pewnymi wyjątkami, pojazdy te są przystosowane do spalania E10. Kto powinien więc unikać stosowania benzyny z wyższą zawartością biokomponentów?
Nowej Pb95 nie poleca się posiadaczom aut z instalacją LPG, a także starszych modeli z mechanicznymi pompami paliwa i z zasilaniem gaźnikowym, a także właścicieli rzadko używanych pojazdów z metalowymi zbiornikami paliwa.
Pod koniec listopada pojawiła się internetowa wyszukiwarka, gdzie można sprawdzić, czy do swojego auta możesz wlać paliwo typu E10. Wyszukiwarkę tę znajdziesz w tym miejscu - KLIK. Godne uwagi zestawienie przygotowała także organizacja DAT, które (co prawda w języku niemieckim) znajdziecie pod tym adresem: LINK.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.