Aż nie chce się wierzyć? Takie dane wynikają z informacji dotyczących budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie na Mazowszu.
O budowie CPK mówi się już od kilku lat. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, integrujący łączący lotniczy, kolejowy i drogowy. Baranów leży w powiecie grodziskim, 80 km od Płocka, niespełna 40 km na zachód od Warszawy. Właśnie tam rząd planuje m.in. budowę portu lotniczego, który ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Ale to nie wszystko. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe obok lotniska i liczne połączenia na terenie kraju. I to jest wielka szansa dla Płocka, który pod względem komunikacji, choćby ze stolicą, wygląda słabiutko.
O szczegółach kolejny raz mówiono w minioną środę. Spółka Centralny Port Komunikacyjny zaprezentowała, w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, projekt Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Dokument zawiera mapy korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z różnych stron kraju do Baranowa. To tzw. szprychy, w sumie 1600 km nowych tras kolejowych.
- Na początku lutego udostępnimy formularz konsultacyjny, dzięki któremu wszyscy zainteresowani będą mogli zgłaszać swoje propozycje do opracowanego dokumentu. Każdą z propozycji dokładnie przeanalizujemy, rozważając jej zasadność i możliwość wprowadzenia - zapewnił Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Jak wynika z założeń inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego zajmie zaledwie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut.
Podróż Płock - Baranów - Warszawa ma trwać tylko 45 minut! Wszystko to dzięki nowoczesnym pociągom, które mają rozwijać prędkość do 250 km/h. "Szprycha" nr 1 prowadzić ma z Baranowa przez Płock do Włocławka, a stamtąd rozgałęziać się w dwóch kierunkach: do Trójmiasta orz Koszalina.
Każdy z 10 „szprych” prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków torów oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę będzie odpowiadać spółka Centralny Port Komunikacyjny, a za modernizację – PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kiedy to wszystko będzie gotowe? Jeszcze nie wiadomo. W koncepcji CPK z końca 2017 r. datę zakończenia prac pierwszego etapu inwestycji w Baranowie wyznaczono na rok 2027.