To już ostatni dzwonek: tylko do 10 marca trwać będą konsultacje, dotyczące planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz linii kolejowych.
CPK ma być węzłem przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Baranów, gdzie zaplanowano CPK, położony jest 80 km od Płocka, ok. 40 km na zachód od Warszawy. Rząd planuje m.in. budowę portu lotniczego, który ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Do tego mają dojść też inwestycje kolejowe obok lotniska i liczne połączenia na terenie kraju. I to właśnie dotyczy regionu Płocka.
Spółka CPK przygotowała mapę korytarzy dla nowych linii kolejowych prowadzących z różnych stron kraju do Baranowa. To tzw. szprychy, w sumie 1600 km. Spółka udostępniła też formularz konsultacyjny, dzięki któremu wszyscy zainteresowani mogą zgłaszać uwagi i propozycje do opracowanego dokumentu (www.konsultacje.cpk.pl).
Plan zakłada, że Jak wynika z założeń inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do Portu zajmie zaledwie 15 minut, a trasę Płock - Baranów - Warszawa mamy pokonać w zaledwie 45 minut.
"Szprycha" nr 1 prowadzić ma z Baranowa przez Płock do Włocławka, a stamtąd rozgałęziać się w dwóch kierunkach: do Trójmiasta oraz Koszalina. Korytarze to wstępna wersja planu, ale można z nich wyczytać, że w okolicy Płocka trasa kolejowa ma biec po północnej stronie miasta, bardzo blisko, tuż za terenem PKN Orlen.
- Chcemy, by mieszkańcy mieli bezpośredni wpływ na nasze inwestycje, na to, w jaki sposób zaprojektujemy przyszłe linie kolejowe CPK - mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. - Każda ze zgłoszonych uwag zostanie sprawdzona przez specjalistów w sposób drobiazgowy. W ten sposób dowiemy się, które z zaproponowanych zmian są merytorycznie uzasadnione i zostaną wprowadzone w życie.
W koncepcji CPK z końca 2017 r. datę zakończenia prac pierwszego etapu inwestycji wyznaczono na rok 2027.