Reklama

Reklama

Z Płocka do stolicy w 45 minut? Za 10 lat

Opublikowano: śr, 3 cze 2020 20:26
Autor:

Z Płocka do stolicy w 45 minut? Za 10 lat - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Rząd nie rezygnuje z budowy budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz linii kolejowych, co jest niezwykle ważne dla Płocka, będącego "białą plamą" na kolejowej mapie Polski. Ale na szybkie połączenie z CPK i Warszawą trzeba sporo poczekać.  

Reklama

Rząd nie rezygnuje z budowy budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz linii kolejowych, co jest niezwykle ważne dla Płocka, będącego "białą plamą" na kolejowej mapie Polski. Ale na szybkie połączenie z CPK i Warszawą trzeba sporo poczekać.  

O szczegółach mówiono w środę podczas konferencji prasowej pod tytułem "CPK. Od słów do czynów”. Wziął w nie udział m.in. prezydent kraju Andrzej Duda. CPK to inwestycja, jakiej jeszcze w Polsce nie było, oceniana na 100 mld zł, dająca ponad 100 tys. miejsc pracy, w znacznej mierze dzięki inwestorom prywatnym i środkom UE na dofinansowanie budowy linii kolejowych. 

Właśnie kolej bardzo interesuje płocczan i mieszkańców regionu płockiego. Jak już pisaliśmy, CPK być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Baranów, gdzie zaplanowano CPK, położony jest 80 km od Płocka, ok. 40 km na zachód od Warszawy. Właśnie tam rząd planuje m.in. budowę portu lotniczego, który ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Do tego mają dojść też inwestycje kolejowe obok lotniska i liczne połączenia na terenie kraju. I to właśnie dotyczy regionu Płocka. 

Plan zakłada, że podróż pociągiem ze stolicy do Portu zajmie zaledwie 15 minut, a trasę Płock - Baranów - Warszawa mamy pokonać w zaledwie 45 minut. To byłaby wielka szansa dla tysięcy mieszkańców regionu płockiego, np. dojeżdżających do pracy w aglomeracji warszawskiej.

"Szprycha" nr 1 prowadzić ma z Baranowa przez Płock do Włocławka, a stamtąd rozgałęziać się w dwóch kierunkach: do Trójmiasta oraz Koszalina. Korytarze to wstępna wersja planu, ale można z nich wyczytać, że w okolicy Płocka trasa kolejowa ma biec po północnej stronie miasta, bardzo blisko, tuż za terenem PKN Orlen. 

Czego dowiedzieliśmy się podczas środowej konferencji na temat CPK? Prezydent Andrzej Duda zapewnił, że plan budowy CPK jest aktualny. 

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła już rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z lotniskami: Incheon w Seulu i Narita w Tokio w celu wyboru doradcy strategicznego CPK. Przedstawiła także plan inwestycji kolejowych w latach 2020-2034. Wynika z niego, że kolejowy odcinek z Warszawy dpo CPK powstanie w 2027 r., a trasa Płock - CPK trzy lata później.

W tym roku prace przygotowawcze ruszają dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża 
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)

Płock musi jeszcze zaczekać.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (21)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.