Nowoczesna łódź ratunkowa wraz z przyczepą transportową trafi do Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Płocku. Zakup będzie możliwy dzięki darowiźnie z Fundacji Orlen Dar Serca.
Łódź przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w rejonie działania ratowników z płockiego WOPR. Jednostka z pełnym wyposażeniem będzie jedną z najnowocześniejszych łodzi służących do patrolowania wszelkiego rodzaju akwenów wodnych. Na jej wyposażeniu, oprócz silnika marki Yamaha o mocy 100 KM, będzie także radiotelefon stacjonarny, kolorowa echosonda z GPS zapewniająca rzeczywisty podgląd podwodnego świata, kompas magnetyczny, elektroniczna konsola sterowna wraz z dwuosobową owiewką, oparciem i relingami, a także światła nawigacyjne LED, koło oraz rzutki ratownicze.
- Bezpieczeństwo ludzi jest najważniejsze, dlatego też Orlen systematycznie wspiera ratowników z WOPR, ale także z płockich jednostek straży pożarnej, miejskiej i policji czy też placówki służby zdrowia - powiedziała Wioletta Kulpa, kierownik Działu Sponsoringu Społecznego i CSR w PKN ORLEN, podczas pikniku WOPR zorganizowanego dla korzystających ze strzeżonego kąpieliska w Grabinie. - Już w dniu, gdy na Wiśle przeszła trąba powietrzna powodująca szkody w sprzęcie ratunkowym, wiedzieliśmy, że niezbędna będzie pomoc. Wierzę, że dzięki niej uda się znacząco poprawić bezpieczeństwo.
Sportis S-5200 zostanie wykonana przez czołowego polskiego producenta łodzi hybrydowych typu RIB (Rigid Inflatable Boat). Dzięki swej lekkiej lecz wytrzymałej konstrukcji, będzie dość zwrotna, dzięki czemu będzie mogła szybko pokonać odległości na wodzie, co jest niezmiernie ważne w przypadku akcji ratunkowych. Nowa jednostka o ładowności 1000 kg, długości ponad 5 metrów oraz szerokości około 2,3 metra będzie mogła zabrać na pokład dziewięć osób.
Będzie to typ RIB, czyli twarda łódź pneumatyczna, lżejsza o jakieś 500 kg od podobnych jednostek, jakie są wykonywane metodą tradycyjną.
- Zalety tego typu łodzi to głównie stabilność, odporność na uszkodzenia i prędkość oraz duża tzw. dzielność morska, czyli zdolność do żeglugi w trudnych warunkach - uzupełnił Piotr Lisocki z płockiego WOPR. - Solidny kadłub w kształcie litery V zapewnia dużą stabilność i umożliwia bezpieczne, bezkolizyjne dojście do burty innej jednostki czy pomostu. Łódź, która będzie napędzana mocnym 100-konnym silnikiem, pozwoli nam osiągać duże prędkości nawet przy bardzo złej pogodzie. Myślę, że będzie to taka nasza morska terenówka z napędem 4×4, która jest przystosowana do działań nawet w ekstremalnych warunkach jakie np. towarzyszą powodzi
Rejonowe Płockie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe swoje działania prowadzi na obszarze ponad 5 tys. km2 zamieszkałym przez 520 000 osób. Zdaniem ratowników, zabezpieczenie tak ogromnego obszaru, usłanego wieloma jeziorami w tym m.in. pojezierzem gostynińskim, a co szczególnie istotne, działania na rzece Wiśle w jej najszerszym odcinku, jakim jest zalew włocławski, wymaga desygnowania najnowocześniejszych jednostek, spełniających najwyższe wymagania stawiane dla specjalistycznych łodzi ratowniczych.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że dzięki wyposażeniu w tak nowoczesną jednostkę płocki WOPR będzie kompatybilny do działań na wodzie z innymi specjalistycznymi jednostkami takimi jak policja, straż pożarna, a nawet wojsko.