Reklama

Reklama

Wojewoda wypowiedział umowę. Sejmik bez siedziby?

Opublikowano: 26 lipca 2017 10:41
Autor:

Wojewoda wypowiedział umowę. Sejmik bez siedziby? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości W Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim twierdzą, że po 18 latach użytkowania pomieszczeń przy pl. Bankowym w Warszawie zostali bez siedziby z powodu jednej decyzji wojewody mazowieckiego, Zdzisława Sipiery. Dyrektor Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego mówi, że według niego działanie wojewody i jego służb jest niezrozumiałe. Mazowiecki Urząd Wojewódzki wydał oświadczenie. Argumentuje, że wypowiedzenie umowy wynika z przejęcia nowych zadań. - Urząd nie dysponuje wystarczającą liczbą pomieszczeń i nie ma środków na wynajem nowej powierzchni – czytamy.

Reklama

W Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim twierdzą, że po 18 latach użytkowania pomieszczeń przy pl. Bankowym w Warszawie zostali bez siedziby z powodu jednej decyzji wojewody mazowieckiego, Zdzisława Sipiery. Dyrektor Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego mówi, że według niego działanie wojewody i jego służb jest niezrozumiałe. Mazowiecki Urząd Wojewódzki wydał oświadczenie. Argumentuje, że wypowiedzenie umowy wynika z przejęcia nowych zadań. - Urząd nie dysponuje wystarczającą liczbą pomieszczeń i nie ma środków na wynajem nowej powierzchni – czytamy.

Za mało powierzchni dla urzędników? Na to wychodzi, skoro jeden urząd zabiera powierzchnię drugiemu. 

– 20 lipca odwiedził mnie dyrektor generalny Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, pan Grzegorz Mroczek i wręczył wypowiedzenie umowy użyczenia dotyczącej powierzchni, którą samorząd województwa zajmuje na pl. Bankowym – mówi Waldemar Kuliński, sekretarz województwa, dyrektor Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie. 

Według dyrektora umowa była do 31 października 2017 roku. Przypominam, że tę powierzchnię samorząd województwa, a konkretnie sejmik województwa, czyli jego najważniejszy organ kontrolny i stanowiący, zajmuje od 1 stycznia 1999 roku. Ta powierzchnia należy nam się na mocy ustawy wprowadzającej reformę administracji z 1998 roku. W związku z tym działanie wojewody i jego służb jest dla mnie niezrozumiałe. Oceniamy tę decyzję jako niesprawiedliwą. Pomieszczenia te Samorząd Województwa Mazowieckiego użytkował od 1 stycznia 1999 r. i były to pomieszczenia, którymi przed tą datą władał Sejmik Samorządowy Województwa Warszawskiego. W 2000 r. podpisaliśmy w tej sprawie z Urzędem Wojewódzkim stosowne porozumienie. Warto zaznaczyć, że Mazowsze jest jedynym samorządem, który nie posiada własnej siedziby. Teraz chce mu się odebrać prawo użytkowania pomieszczeń w miejscu, które od samego początku było związane z jego działalnością.

W myśl przepisów wprowadzających ustawę reformującą administrację publiczną mienie będące we władaniu sejmików samorządowych staje się z mocy prawa mieniem samorządów województw. - Do czasu wprowadzenia reformy na pl. Bankowym 3/5 znajdowała się siedziba Sejmiku Warszawskiego – dodają w Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim. - Samorząd Województwa Mazowieckiego w myśl przepisów z 1998 r. rozpoczął swoją działalność właśnie w tym miejscu, a obecnie swoją siedzibę ma tam Sejmik Województwa Mazowieckiego. To właśnie na pl. Bankowym odbywają się posiedzenia komisji sejmiku oraz sesje Sejmiku Województwa Mazowieckiego, podczas których zapadają ważne dla województwa oraz jego mieszkańców decyzje. W przeciągu ostatnich kilkunastu lat samorząd Mazowsza na swój koszt dokonał w zajmowanych przy pl. Bankowym pomieszczeniach szeregu remontów, m.in. wymiany posadzek, montażu ogrzewania itp. Warto zaznaczyć, że od 2006 r. strona rządowa sukcesywnie nakładała na Samorząd Województwa Mazowieckiego nowe zadania zlecone. Od tego czasu przejęliśmy do ich realizacji ponad 50 pracowników bez zapewnienia im przez stronę rządową zaplecza biurowego. Obecnie pracę na rzecz realizacji zadań zleconych wykonuje ponad 100 pracowników.

Mazowiecki Urząd Wojewódzki wydał w tej sprawie oświadczenie. Publikujemy w całości:

- W związku z przejęciem przez wojewodę od samorządu województwa zadania z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, konieczne było wypowiedzenie (z trzymiesięcznym okresem, który rozpoczyna się od 1 sierpnia) umowy ws. użytkowania pomieszczeń przez Urząd Marszałkowski. Wypowiedzenie dotyczy pomieszczeń biurowych (wedle naszych informacji pracuje w nich ok. 20 osób), a nie sali posiedzeń Sejmiku – deklarujemy, że mogą się one niezmiennie odbywać w sali im. S. Starzyńskiego.

Przygotowanie Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego do realizacji nowych obowiązków obejmuje m.in.: zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych dla pracowników. W tym celu niezbędne jest pozyskanie nowej powierzchni biurowej. Urząd wojewódzki nie dysponuje wystarczającą liczbą pomieszczeń i nie ma środków na wynajem nowej powierzchni.

Wychodząc naprzeciw potrzebom Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, wojewoda zaproponował możliwość zagospodarowania przez Urząd Marszałkowski innej powierzchni biurowej w budynku trzypiętrowym w Warszawie, należącym do Skarbu Państwa. Ma on większą powierzchnię niż dotychczas zajmowane pomieszczania. Ponadto Urząd Marszałkowski może przejąć go na własność, tak więc jest to korzystniejsze niż umowa użyczenia, dotycząca powierzchni przy pl. Bankowym – nie ma jednak podanej lokalizacji wspomnianego budynku, z kolei pl. Bankowy znajduje się w Śródmieściu Warszawy, ani nie ma podania przyczyny, dlaczego mają przenieść się akurat pracownicy MUM.

Dalej czytamy w oświadczeniu: - Od stycznia 2018 r. Wojewoda Mazowiecki przejmie od samorządu województwa zadania z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Koordynacja zabezpieczenia społecznego dotyczy osób, które mieszkają i wykonują pracę w jednym z państw członkowskich UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w Szwajcarii. Realizacja tego zadania przez wojewodów ma zapewnić lepszą organizację i terminowe rozpatrywanie spraw o świadczenia wychowawcze i świadczenia rodzinne w ramach koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.

Po zmianie przepisów Wojewoda Mazowiecki będzie realizował sprawy z zakresu: świadczeń rodzinnych i wychowawczych, formularzy SED (dokumenty ułatwiające kontakty między instytucjami  zabezpieczenia społecznego między państwami), pobranych świadczeń (w tym umorzenia, rozłożenia na raty i odroczenia spłat), obsługi informatycznej oraz sprawozdawczości.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (6)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.