Reklama

Tylko jedna nitka obwodnicy. Do kitu?

Opublikowano:
Autor:

Tylko jedna nitka obwodnicy. Do kitu? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Wielu internautów nie zostawia suchej nitki nad rozpoczętą niedawno budową pierwszego odcinka tzw. małej obwodnicy Płocka, punktując, że jednojezdniowa droga na niewiele się zda, a plany wyprowadzenia za jej pomocą tirów z centrum Płocka to mrzonka. Czy rzeczywiście?

Wielu internautów nie zostawia suchej nitki nad rozpoczętą niedawno budową pierwszego odcinka tzw. małej obwodnicy Płocka, punktując, że jednojezdniowa droga na niewiele się zda, a plany wyprowadzenia za jej pomocą tirów z centrum Płocka to mrzonka. Czy rzeczywiście?

Ilekroć informujemy o sprawach związanych z budową wewnętrznej obwodnicy, tylekroć w pojawiają się zarzuty, że wąska, bo zaledwie jedna jezdnia to nieporozumienie, że tirom nie będzie się opłacało nią jeździć, że tak naprawdę nie rozwiąże problemu samochodów ciężarowych w centrum miasta. Jasne, że zawsze zamiast jednego pasa mieć do wyboru dwa, ale czy faktycznie będzie tak źle, jak wróżą nasi czytelnicy?

Ratusz twierdzi coś zupełnie przeciwnego - budowa łącznika między rondem Wojska Polskiego a węzłem obwodnicy północno-zachodniej „Bielska” wraz z budową węzła „Boryszewo” na połączeniu trasy z ul. Otolińską usprawni ruch na drogach krajowych 60 i 62 oraz wojewódzkich.

I to mimo że będzie jednopasmowa tylko w prawie połowie swego biegu - pierwsze 400 m licząc od ronda Wojska Polskiego będzie - jako kontynuacja Trasy ks. Jerzego Popiełuszki, dwupasmowe, potem nastąpi zwężenie. Na ok. 300 m przed skrzyżowaniem z Otolińską - znów rozwidli się na dwa pasy. Gdy powstanie, ma być luźniej i bezpieczniej. I to nie tylko w Płocku - jak przekonuje Konrad Kozłowski, obwodnica, która połączy rondo Wojska Polskiego z PKN Orlen i Płockim parkiem Przemysłowo-Technologicznym ma też olbrzymie znaczenie dla funkcjonowania układu drogowego regionu północnego i północno-zachodniego Mazowsza.

Skąd ta pewność? Konrad Kozłowski powołuje się na przykłady innych miast, które z powodzeniem sobie radzą. Obwodnica w Kutnie? Jednojezdniowa. W Gostyninie? Jednojezdniowa. W Raciążu - jednojezdniowa. - Dlaczego akurat obwodnica Płocku miałaby nie udrożnić miasta? - pyta retorycznie Konrad Kozłowski.

Zresztą nie trzeba szukać w innych miastach. - Odcinek ten będzie pod względem funkcjonalności podobny do drogi dojazdowej do Mostu Solidarności na odcinku od ronda w Górach do ronda 19 pp Odsieczy Lwowa przy wjeździe na nowy most - przekonuje Konrad Kozłowski. - Mimo że jest to odcinek jednojezdniowy nie ma żadnych utrudnień związanych z natężeniem ruchu.

Już gdy powstanie pierwszy odcinek łącznika, powinno być luźniej choćby na Granicznej, którą chętnie wybierają ciężarówki, co można zauważyć o każdej porze dnia i nocy.

- Naprawdę trudno się spodziewać, że kierowca tira zamiast wygodniej, szybkiej drogi bez sygnalizacji świetlnej, którą przejedzie w kilka minut, wybierze drogę przez ruchliwe centrum miasta, za co na dodatek po wprowadzeniu programu Stop tirom będzie mu groził mandat - uważa Konrad Kozłowski. - Ponadto obwodnica będzie drogą klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego, potocznie zwaną drogą szybkiego ruchu, dla której dopuszcza się dopuszcza się dwie prędkości projektowe na terenie zabudowanym: 60 i 70 km/h oraz cztery prędkości projektowe poza terenem zabudowanym: 60, 70, 80 i 100 km/h. Kierowcy jadący tranzytem wybiorą szybszy przejazd obwodnicą poza terenem zabudowanym niż dłuższy przejazd przez centrum Płocka i skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

Konrad Kozłowski podkreśla, że zbudowanie obwodnicy między nowym mostem a ul. Bielską zmieni także układ komunikacyjny w północnej i północno-zachodniej części Mazowsza. - Droga krajowa nr 60 z Kutna przez Płock do Ciechanowa od wielu lat jest modernizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - wskazuje. - Wiele fragmentów tej szosy można szybko pokonać dzięki zmodernizowanym skrzyżowaniom (np. rondzie w pobliskim Łącku), czy obwodnicom Kutna, Gostynina, czy Raciąża. Na trasie tej niedrożnym odcinkiem pozostaje przejazd przez Płock, gdzie pojazdy muszą kierować się do centrum miasta. Zbudowanie obwodnicy na odcinku rondo w Górach - Most Solidarności – węzeł "Boryszewo" - ul. Bielska udrażnia w efekcie całą trasę przejazdu na DK 60. Zbudowanie pierwszego odcinka obwodnicy Płocka, między rondem Wojska Polskiego, a ul. Otolińską całkowicie wyeliminuje ruch tranzytowy jadący przez Płock do Płońska gęsto zaludnionymi osiedlami Międzytorze i Dworcowa. Uruchomienie kolejnego – już zaprojektowanego – odcinka od ul. Otolińskiej do ul. Bielskiej – całkowicie wyeliminuje z centrum miasta tranzyt pojazdów poruszających się na kierunki Zachód – kraje nadbałtyckie. Całkowicie wyprowadzi się także z Płocka transport kołowy materiałów niebezpiecznych.

Zgadzacie się z tą argumentacją? Piszcie!

Fot. UMP

Czyta też:

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE