Reklama

Reklama

Takich autobusów nowej generacji chciałby Kraków, Szczecin, Toruń. Płock też aplikuje

Opublikowano: śr, 6 wrz 2017 15:21
Autor:

Takich autobusów nowej generacji chciałby Kraków, Szczecin, Toruń. Płock też aplikuje - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Na mocy podpisanego porozumienia o współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, na ulice Płocka i innych miast mogą trafić ekologiczne autobusy nowej generacji. NCBR postanowił zainwestować w prace badawczo-rozwojowe 100 mln zł. Jak uważa dyrektor NCBR, prof. Maciej Chorowski, rezultatem mają być autobusy, które w przyszłości będzie można wyposażyć w technologie, które dziś nawet nie istnieją.

Reklama

Na mocy podpisanego porozumienia o współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, na ulice Płocka i innych miast mogą trafić ekologiczne autobusy nowej generacji. NCBR postanowił zainwestować w prace badawczo-rozwojowe 100 mln zł. Jak uważa dyrektor NCBR, prof. Maciej Chorowski, rezultatem mają być autobusy, które w przyszłości będzie można wyposażyć w technologie, które dziś nawet nie istnieją.

Autobusy nowej generacji miałyby znaleźć się w 24 polskich miastach, w tym w Płocku. Podobnie, jak Płock, zainteresowane były również takie miasta, jak Częstochowa, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Łomianki, Mielec, Nowy Sącz, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Wrocław, Zakliczyn, Żyrardów, a także Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Jak czytamy na stronie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, sygnotariusze porozumienia określili swoje potrzeby, w tym liczbę pojazdów, poziom wydajności i maksymalne koszty nowych pojazdów. Być może ogłoszenie zamówienia w trybie partnerstwa innowacyjnego będzie jeszcze w 2017 roku.

W planach, w ramach programu „Bezemisyjny transport”, przewidziano produkcję nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji do 2020 roku.

Program NCBR wpisuje się w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero- bądź niskoemisyjnych, stąd zastosowanie formuły partnerstwa innowacyjnego. Państwo miałoby wystąpić w roli „inteligentnego zamawiającego”, kreującego rynek dla produktów nowatorskich, na które jest zapotrzebowanie polskich miastach zainteresowanych ekologicznymi środkami transportu. W ramach programu przewidziano skonstruowanie i produkcję pierwszej serii autobusów nowej generacji. Powstanie niezbędna infrastruktura. Przy tego rodzaju autobusach mogą być potrzebne stacje ładowania. Na program przeznaczono 100 mln zł. Zastosowane w pojazdach rozwiązania modułowe mają poprawić parametry techniczne i ułatwić serwisowanie, co pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych. W pojazdach będzie możliwość instalowania nowych modułów i elementów zgodnie z zapotrzebowaniem.

- Sercem mających powstać autobusów będzie napęd elektryczny, wspierany technologiami odzyskiwania energii, które pozwolą na ładowanie akumulatorów w trakcie jazdy – informują w NCBR. - Opcjonalnie będą mogły być również wyposażone w napęd wodorowy. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne powinny zapewnić polskim miastom ekologiczny - bezemisyjny i cichy - transport publiczny oraz efektywność ekonomiczną jego obsługi w długiej perspektywie.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.