- Konsekwentnie realizujemy projekty z budżetu obywatelskiego – zapewniał prezydent miasta w czwartek przy okazji ogłoszenia zasad na szóstą już edycję. - A tężnia? Nie widzę powodu, dlaczego miałaby nie powstać. Najpierw projekt, a później realizacja.
Podano już zasady kolejnej edycji budżetu obywatelskiego. Cała przeznaczona kwota na budżet obywatelski wynosi 5 mln zł - 2 mln zł na część ogólnomiejską i 3 mln zł na projekty osiedlowe. Kwoty są więc takie same, zmienił się natomiast sposób głosowania.
Kto może zgłaszać swoje pomysły?
Każdy mieszkaniec Płocka, który ma zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, który najpóźniej w dniu zgłaszania projektu kończy 16 lat. Uprawnienie przysługuje również radzie osiedla, organizacji pozarządowej zarejestrowanej i działającej w Płocku, a także grupie mieszkańców, przy czym zarówno mieszkaniec, jak i grupa mieszkańców, rada mieszkańców osiedla lub organizacja pozarządowa może – gdyby było więcej pomysłów – zgłosić kilka projektów.
Trzeba pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze zgłoszony projekt powinien dotyczyć spraw, które należą do zadań własnych gminy albo powiatu, po drugie koszt projektu ogólnomiejskiego nie może przekraczać kwoty 2 mln zł, a projektu osiedlowego 500 tys. zł, i po trzecie – musi być zgodny z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obowiązującym na danym terenie bądź obiekt, którego dotyczy, musi należeć do gminy. Jest jeszcze jeden warunek dla zgłaszających, lepiej wcześniej zapoznać się ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Miasta Płocka do 2022 roku oraz dokumentami wynikającymi z tej Strategii, ponieważ nasz pomysł musi wpisać się w te zapisy.
Formularz dla osób zainteresowanych złożeniem projektu jest dostępny od czwartku na stronie internetowej www.mojemiasto.plock.eu lub w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Płocka (Stary Rynek 1, wejście od ul. Zduńskiej) lub przy al. Piłsudskiego 6 (w BOK od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu). Do podpisanego formularza należy dołączyć listę poparcia projektu wraz z podpisami mieszkańców (przy projekcie ogólnomiejskim minimum 30 podpisów osób zameldowanych w Płocku, osiedlowym - minimum 15 podpisów mieszkańców zameldowanych na terenie konkretnego osiedla, którego projekt dotyczy).
Formularz i listę poparcia składamy od 1 czerwca do 10 lipca 2017 roku poprzez stronę www.mojemiasto.plock.eu (jeśli założyliśmy konto) bądź wrzucamy do urn ustawionych w Biurach Obsługi Klienta Urzędu Miasta Płocka na starówce (wejście od ul. Zduńskiej) oraz przy al. Piłsudskiego 6, a także w Punkcie Obsługi Klienta na ul. Miodowej 8 w kopercie z dopiskiem „Budżet Obywatelski Płocka”. Ewentualnie pozostaje droga tradycyjna, czyli wysłanie dokumentów pocztą na adres: Urząd Miasta Płocka, Stary Rynek 1, 09-400 Płock w kopercie z dopiskiem „Budżet Obywatelski Płocka” (decyduje data stempla pocztowego). Gdybyśmy chcieli wycofać projekt, można to zrobić w czasie trzech dni od daty ogłoszenia pozytywnie i negatywnie zweryfikowanych projektów informując o tym pracownika Zespołu Komunikacji Społecznej (Wydział Promocji i Informacji) w ratuszu. Listę pozytywnie i negatywnie zweryfikowanych projektów poznamy najpóźniej 4 września 2017 roku.
Głosowanie
Rozpoczyna się 18 września i potrwa do 1 października. Uprawniony do udziału w głosowaniu jest każdy mieszkaniec Płocka, który najpóźniej do ostatniego dnia głosowania ukończył 16 lat, a także jest zameldowany na pobyt stały lub czasowy na terenie miasta Płocka. Każdy głosujący może oddać dwa głosy (na projekt ogólnomiejski i osiedlowy) i tylko jeden raz za pomocą wybranej formy głosowania. Głosować można na każdy projekt z dowolnego osiedla, niezależnie od miejsca zameldowania.
W tej edycji zmienił się sposób głosowania. Wyznaczono stałe punkty, w których możemy oddać głosy do 1 października. Są to:
• Wydział Promocji i Informacji/Oddział Informacji Miejskiej/Zespół Komunikacji Miejskiej (pokój 221A). Urząd Miasta Płocka, Stary Rynek 1,
• Urząd Miasta Płocka przy al. Piłsudskiego 6
• Punkt Obsługi Mieszkańca Miodowa na tzw. dołku przy ul. Miodowej 8
Głosowanie odbywa się od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Urzędu.
Ponadto swoje głosy można oddać w wyznaczonych terminach (w godz. 9.00-18.00) na tych osiedlach, na których dotychczas była najwyższa frekwencja:
• 22.09 (sob.) Winiary
• 23.09 (ndz.) Góry / Ciechomice
• 30.09 (sob.) Radziwie / Pradolina Wisły
• 01.10 (ndz.) Podolszyce Południe / Podolszyce Północ
Oprócz głosowania bezpośredniego, można także głosować internetowo (www.mojemiasto.plock.eu – funkcja dostępna dla użytkowników zalogowanych w systemie, będą potrzebne takie dane, jak imię i nazwisko, adres e-mail, numer PESEL oraz numer telefonu, na który zostanie przesłany kod aktywujący) lub poprzez wysłanie SMS-a na numer 886 786 379. W przypadku wysyłania wiadomości tekstowej z telefonu komórkowego zamieszczamy następujące elementy: rozdzielone kropką: prefix głosowania „BOP”, numer PESEL, swoje imię i nazwisko oraz numery wybranych projektów, czyli BOP.PESEL.imię.nazwisko.numer projektu ogólnomiejskiego.numer projektu osiedlowego (przykładowy SMS: BOP.11111111111.Jan.Kowalski.0.0). Koszt wysłania wiadomości tekstowej SMS określa taryfa operatora.
W przypadku projektów ogólnomiejskich będzie jedna lista (do realizacji przechodzą te, które uzyskały minimum 100 głosów, z największą liczbą głosów do wyczerpania środków), osiedlowych – dwie listy rankingowe i na każdą przypada 1,5 mln zł.
- Uważamy, że taki sposób ani nie uprzywilejowuje, ani nie dyskryminuje żadnego osiedla – tłumaczył prezydent w czwartek na konferencji prasowej na terenie Gimnazjum nr 5.
Na pierwszej liście będzie umieszczona klasyfikacja projektów według stosunku procentowego uzyskanych głosów przez dany projekt do liczby mieszkańców danego osiedla, na drugiej liście projekty zostaną sklasyfikowane zgodnie z bezwzględną liczbą głosów oddanych na dany projekt. Które zatem przechodzą? Te, które uzyskały minimum 50 głosów, mają najlepszy wynik w ramach poszczególnych list rankingowych, do wyczerpania puli środków, przeznaczonych na daną listę. Wyboru projektów osiedlowych dokonuje się najpierw z listy pierwszej do wyczerpania środków (1,5 mln zł), następnie z drugiej listy (1,5 mln zł).
Głosy nieważne to te głosy uniemożliwiające identyfikację wybranych projektów, na nieoryginalnym (tzn. powielonym) formularzu do głosowania, oddane na więcej niż jeden projekt z listy ogólnomiejskiej lub osiedlowej bądź jedna osoba próbowała głosować kilka razy za pomocą różnych form (wówczas liczy się tylko pierwszy głos), oddano głos przed lub po terminie, nieprawidłowo wprowadzono treść do wiadomości SMS, głosujący nie ma zameldowania bądź nie spełnił kryterium wiekowego.
Wyniki poznamy do 16 października 2017 roku.