Reklama

Skontrolowali ponad 150 sklepów. Jakie były nieprawidłowości?

Opublikowano: pon, 12 lut 2018 21:00
Autor:

Skontrolowali ponad 150 sklepów. Jakie były nieprawidłowości? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Inspekcja Handlowa wykryła nieprawidłowości w ponad 78 proc. sklepów z tradycyjną obsługą w skali kraju, a jak było w powiecie płockim?

Inspekcja Handlowa wykryła nieprawidłowości w ponad 78 proc. sklepów z tradycyjną obsługą, a jak było w powiecie płockim?

Inspekcja Handlowa na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów skontrolowała 165 sklepów i stoisk z tradycyjną obsługą, czyli ze sprzedawcą za ladą. Szczególnie zwracała uwagę na to, w jaki sposób sprzedawcy informują o cenach i czy nie oszukują klientów. Inspektorzy udali się m.in. do tych sklepów, na które wcześniej były wniesione skargi. Ogólnopolska kontrola odbyła się w III kwartale 2017 r. Jak wynika z rapotu UOKiK,  skontrolowane sklepy miały ogromny problem z informowaniem o cenach, zwłaszcza jednostkowych, czyli np. za kilogram lub litr. Zdarzały się też przypadki niedowagi czy naliczania w kasie wyższej ceny niż na półce, ale i tak klienci, jak wskazano, byli rzetelniej obsługiwani niż w sklepach samoobsługowych.

Z informacji uzyskanych z Delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Płocku dowiedzieliśmy się, że inspektorzy przyjrzeli się bliżej sklepom na terenie wiejskim naszego powiatu. Skontrolowano pięć obiektów. Nie zostały też wykazane rażące nieprawidłowości, choć nałożono trzy mandaty.

- Zostało skontrolowanych pięć sklepów na terenach wiejskich - mówi Tomasz Iwanowski dyrektor delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Płocku. - Badaliśmy rzetelność ważenia towarów, oznakowanie towarów, dat minimalnej trwałości. Łącznie skontrolowaliśmy 122 partie towarów, z których 11 zostało zakwestionowanych.

Jak informuje dyrektor, nałożono trzy mandaty, z czego dwa za wykroczenie o posiadaniu przyrządu do pomiaru niespełniającego wymogów i jeden za przeterminowaną żywność. W pozostałym zakresie nie stwierdzono nieprawidłowości. To nie jest dużo w skali kraju, gdzie ogółem Inspekcja Handlowa  wykryła nieprawidłowości w 78,2 proc. skontrolowanych sklepów z obsługą (wcześniej w 62,8 proc. samoobsługowych). W efekcie wydała 52 decyzje, w których ukarała przedsiębiorców za błędne informowanie o cenach – w sumie będzie ich to kosztować ponad 17,5 tys. zł. Nałożyła też 22 mandaty (w sumie 3100 zł) za niezalegalizowane wagi czy brak informacji o tym, że alkohol szkodzi.

Jak podkreśla UOKiK, tradycyjne sklepy wypadły lepiej od samoobsługowych pod względem rzetelności. Było w nich o połowę mniej takich nieprawidłowości, jak inna cena na półce, a inna przy kasie, oszustwa na wadze, doliczanie na paragonie rzeczy, których klient nie kupił. Takie przypadki kontrolerzy stwierdzili w 8,5 proc. sklepów z obsługą i w 17 proc. samoobsługowych.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE