Tylko do końca marca mamy czas na składanie deklaracji odnośnie wysokości opłat za gospodarowanie odpadami. Stawka zależy od tego, czy będziemy segregować śmieci, czy nie. Tylko co to dokładnie znaczy?
Jak wiadomo, od lipca opłaty za śmieci będą naliczane od osoby faktycznie zamieszkującej w danym lokalu - 11 zł miesięcznie zapłacą ci, którzy będą segregowali śmieci, 16 zł - oddający odpady zmieszane. Tylko co to oznacza w praktyce? Czy decydując się na segregację odpadów, będziemy musieli dzielić śmieci tylko na szkło, plastik i makulaturę, tak jak to jest w przypadku tzw. dzwonów, czy jeszcze na inne grupy odpadów (na przykład przy tzw. ekodomkach stoją również pojemniki na odpady suche, mokre, higieniczne itp.). Jednym słowem, czy segregacja śmieci oznacza, że oddzielnie będziemy musieli wyrzucać obierki, oddzielnie butelki, a oddzielnie stare kapcie? Wygląda na to, że rzeczywiście z segregowaniem śmieci będzie trochę więcej zachodu niż by się to mogło wydawać na pierwszy rzut oka.
Jak dowiedzieliśmy się w ratuszowym zespole gospodarki odpadami komunalnymi, firma wyłoniona w przetargu dostarczy mieszkańcom domków jednorodzinnych, którzy zdecydują się na segregowanie odpadów, trzy rodzaje pojemników lub worków. Do pierwszego będą musieli wyrzucać tzw. odpady suche, czyli razem papier, metal, plastik, szkoło, do drugiego - odpady ulegające biodegradacji i odpady zielone, czyli odpady kuchenne, do trzeciego odpady zmieszane, czyli wszystkie pozostałe śmieci. Nieco inaczej będzie z mieszkańcami bloków - szkło, papier, metal, tworzywa sztuczne będą oni wyrzucać oddzielnie do jednego z czterech ustawionych przy śmietnikach tzw. gniazd-dzwonów, resztę śmieci albo do pojemników na odpady bio (odpady kuchenne), albo do kontenerów na odpady zmieszane. Warto też pamiętać, że trzeba rozwiązać umowę na wywóz śmieci ze skutkiem prawnym na 30 czerwca 2013 r.
Na terenie miasta powstaną też punkty, do których będzie można bezpłatnie oddać odpady budowlane, rozbiórkowe, a także m.in. opony, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny czy odpady niebezpieczne (farby, lakiery, środki ochrony roślin itp.). Ponadto raz na kwartał specjalna firma odbierze tego rodzaju odpady bezpośrednio od mieszkańców.
Jak przypomina biuro prasowe Ratusza, na zadeklarowanie, czy będziemy segregować śmieci czy nie, mamy czas do 31 marca. Jak już pisaliśmy mieszkańcy domków jednorodzinnych i właściciele mieszkań z prawem do gruntu składają deklaracje w Urzędzie Miasta, natomiast w imieniu lokatorów, którzy nie mają wykupionych mieszkań oraz tych, którzy mają mieszkania własnościowe, deklarację zbiorczą składa spółdzielnia (jako zarządca). Do końca lutego do domków jednorodzinnych miały trafić druki z deklaracjami. Jednak ci, którzy ich nie dostali, mogą pobrać formularz ze strony Ratusza. Wypełnioną deklarację należy złożyć w Biurze Obsługi Klienta (wejście od ul. Zduńskiej, stanowisko nr 6) lub przesłać pocztą.
Formularze deklaracji są dostępne na stronie internetowej lub w Biurze Obsługi Klienta stanowisko numer 7.
Czytaj też: Śmieciowe zagadki. Do kogo deklaracje?
Segregacja śmieci. Co się pod tym kryje?
Opublikowano:
Autor: MR
Przeczytaj również:
WiadomościTylko do końca marca mamy czas na składanie deklaracji odnośnie wysokości opłat za gospodarowanie odpadami. Stawka zależy od tego, czy będziemy segregować śmieci, czy nie. Tylko co to dokładnie znaczy?
Polecane artykuły:
wróć na stronę główną
ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.
e-mail
hasło
Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE