Na spotkaniu Parlamentarnego Zespołu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego reprezentująca Ministerstwo Infrastruktury Anna Kowalczyk przedstawiła plany resortu w tym temacie.
Rewolucja dla młodych kierowców
Chodzi o projekt UC76, który ma trafić pod ocenę Sejmu.
Nowelizacja wprowadzi możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii B już po ukończeniu 17. roku życia, a nie – jak obecnie – po osiągnięciu pełnoletniości.
Prawo jazdy w wieku 17 lat to nie nowość w Europie, model ten funkcjonuje np. w Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Estonii.
- Właściciel takiego prawa jazdy będzie mógł prowadzić samochód jedynie w Polsce. Przez sześć miesięcy po uzyskaniu prawa jazdy lub do ukończenia 18. roku życia (w zależności co nastąpi wcześniej) taka osoba będzie mogła prowadzić tylko wtedy, gdy na prawym fotelu w charakterze suflera siedział będzie bardziej doświadczony kierowca - wylicza autokult.pl.
Pasażer na prawym fotelu musi mieć minimum 25 lat i posiadać prawo jazdy kategorii B przynajmniej od 5 lat. W czasie jazdy z niepełnoletnim kierowcą prawo jazdy pasażera prawego fotela nie może być zatrzymane (np. za prędkość w obszarze zabudowanym). W ciągu ostatnich 5 lat nie może też podlegać zakazowi prowadzenia. Co oczywiste - sufler musi być trzeźwy.
Prawo jazdy po zmianach. Okres próbny
Po wydaniu "prawka" kategorii B rozpocznie się okres próbny. W przypadku osoby, która uzyska uprawnienia, mając ukończone 18 lat, będzie on trwał dwa lata. W przypadku osoby, która uzyska uprawnienia, mając 17 lat, okres próbny będzie trwał trzy lata, ale nie dłużej niż do ukończenia 20. roku życia.
W czasie trwania okresu próbnego kierowca będzie musiał odbyć szkolenie z zakresu bezpieczeństwa.
Co ważne, nastolatek nie będzie mógł prowadzić auta w celach zarobkowych. Podyktowane jest to kwestiami bezpieczeństwa.
Młody kierowca nie może zaszaleć na trasie: obowiązywać go będą niższe limity prędkości. Tto 50 km/h na obszarze zabudowanym ((nawet jeśli znaki pozwalają jechać szybciej), 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na drogach szybkiego ruchu (drogach ekspresowych dwujezdniowych i autostradach).
Co niezwykle istotne, 17-latek będzie musiał pamiętać o zerowym limicie alkoholu, to zrozumiałe, biorąc pod uwagę wiek kierowcy.
Wrócić ma znany przed laty zielony listek. Tak oznakowane auto będzie sygnałem dla policji, z jakim kierowcą ma do czynienia.
Część zapisów nowelizacji wejdzie w życie trzy miesiące po jej ogłoszeniu, a niektóre dopiero po upływie roku.
Komentarze (0)