reklama

Powietrzną taksówką do Płocka? Wybrano wykonawcę projektu rozbudowy lotniska

Opublikowano:
Autor:

Powietrzną taksówką do Płocka? Wybrano wykonawcę projektu rozbudowy lotniska - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościAeroklub Ziemi Mazowieckiej podtrzymywał, że do dalszego rozwoju potrzebują betonowego pasa startowego. Płocki Ratusz właśnie rozstrzygnął przetarg na dokumentację potrzebną do rozbudowy lotniska przy ul. Bielskiej.

Aeroklub Ziemi Mazowieckiej podtrzymywał, że do dalszego rozwoju potrzebują betonowego pasa startowego. Płocki Ratusz właśnie rozstrzygnął przetarg na dokumentację potrzebną do rozbudowy lotniska przy ul. Bielskiej.

2020 r. i 2021 r. może być ważny dla Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej. Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na rozbudowę lotniska wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska publicznego, pełnienie nadzoru autorskiego został rozstrzygnięty. Oferty zgłosiły dwie firmy - wygrała firma Innebo Group Sp. z o. o. z Warszawy, która podejmie się realizacji zadania za kwotę 389 tys. 910 zł. W swoim portfolio mają m.in. opracowanie projektu modernizacji lotniska w Gliwicach.

Docelowo na płockim lotnisku miałby powstać betonowy pas startowy - według wytycznych - o długości niemal 900 metrów, szeroki na 30 metrów. Pole manewrowe lotniska będzie zawierało również drogę startową o nawierzchni naturalnej do realizacji funkcji szkoleniowych i sportowych, dla szybowców.

[ZT]24581[/ZT]

Powstanie koncepcja rozbudowy lotniska i to przynajmniej w dwóch wariantach wraz z analizą m.in. rodzaju nawierzchni, sposobu oświetlenia, możliwości dalszej rozbudowy, metody odwodnienia drogi startowej, przeszkód terenowych na ścieżce podejścia, rozwiązań zmniejszających koszty utrzymania zimowego oraz kosztów inwestycji. Następnie powstanie projekt.

Termin wykonania prac projektowych wraz z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego to 12 miesięcy od dnia podpisania umowy. W terminie 30 dni od dnia podpisania umowy wykonawca przedłoży dwuwariantową koncepcję budowy drogi startowej.

- Z betonowego pasa startowego korzystałyby np. samoloty z silnikami tłokowymi, na pewno nie mówimy o samolotach z silnikami odrzutowymi - tłumaczy Piotr Michałek, dyrektor i wiceprezes Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej w Płocku.

Zwraca uwagę na dobre położenie Płocka, niedużą odległość od Warszawy. - W Płocku jesteśmy z każdej strony zabudowani, jednak betonowy pas startowy o długości 890 metrów byłby sporym udogodnieniem dla inwestorów czy przedsiębiorców. Przybywa przedsiębiorców skłonnych do zakupu małego samolotu. Co najmniej kilkudziesięciu już taki posiada, trzyma u nas w hangarze, kilku zdecydowało się na Modlin. W 2019 r. byli i tacy przedsiębiorcy, którzy szkolili się u nas, robili uprawnienia

Na razie stawiają więc na małe samoloty mieszczące kilka osób, ale w przyszłości nie wykluczają powrotu do pomysłu z powietrznymi taksówkami (air taxi). - Są firmy w Polsce, które świadczą tego rodzaju usługi. Wraz z powstaniem betonowego pasa startowego będzie możliwość, aby nas uwzględnili. Rozmawiamy również o modernizacji infrastruktury. Przydałoby się zaplecze socjalne, miejsce dla załogi, by ta miała gdzie przeczekać na zmianę warunków atmosferycznych - twierdzi Michałek.

Z lotniska można by było korzystać przez cały rok. - Ale nie przez całą dobę - zastrzega Michałek. A jeśli już w późniejszych godzinach w nocy, to jedynie w sporadycznych przypadkach. Ułatwieniem dla pilotów korzystających z nowego pasa po zmroku będą światła krawędziowe, włączane przez pilota dzięki wejściu na odpowiednią częstotliwość radiową.

Co z realizacją? W AZM liczą, że nastąpi w miarę szybko (może nawet w partnerstwie publiczno-prywatnym). Na razie jednak w drugiej połowie marca powinny rozpocząć się prace związane z budową nowoczesnej, w pełni zautomatyzowanej, stacji paliwowej do tankowania samolotów. Czekają na zamówiony zbiornik.

Michałek podkreśla, że jak dotąd tereny lotniska były okrajane (niegdyś liczyło 105 ha). Skorzystało na tym np. CNH, pieniądze ze sprzedaży zasiliły budżet miasta, ponadto temat powstania pasa startowego też nie jest nowy, były ustalenia i porozumienia z Urzędem Miasta w minionych latach, z kolei rozwój lotniska byłby z korzyścią dla miasta wykluczonego komunikacyjnie. Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na rozbudowę lotniska wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną jest tym, na co czekali długo w AZM. - W końcu się ruszyło, po tylu latach oczekiwania sen się spełnia.

[ZT]23459[/ZT]

Miejsce, jakim jest płockie lotnisko, które skupia pasjonatów lotnictwa, musi nie tylko żyć dzięki organizacji szkoleń i imprez (w dniach 17-20 czerwca 2020 r. odbędą się zawody o puchar Polski w lotach balonowych), ale także poprzez rozwój infrastruktury. - Największym wyzwaniem, które stoi obecnie przed władzami Klubu jest planowana rozbudowa lotniska. Głównym jej elementem ma być utwardzony pas startowy oraz nowoczesna infrastruktura lotniskowa. Planowane lotnisko ma być dostępne dla szerszego kręgu użytkowników. Będą mogły na nim lądować nie tylko małe samoloty sportowe, ale również powietrzne taksówki, samoloty dyspozycyjne i biznesowe, co przy obecnym rozwoju lotnictwa cywilnego jest coraz bardziej powszechne. Już zostały podjęte pierwsze kroki formalne, oraz działania mające na celu pozyskanie szerokiego grona zwolenników rozbudowy - zamieścili na swojej stronie internetowej.

W płockim Ratuszu podkreślają, że wszystko po kolei, najpierw koncepcja i projekt.

- A kiedy szukanie wykonawcy, realizacja projektu? Wszystko zależy od kosztorysu - twierdzi Hubert Woźniak z Referatu Informacji Miejskiej w Urzędzie Miasta Płocka.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo