Reklama

Reklama

Pierwsze wykonanie od ... średniowiecza!

Opublikowano: 1 kwietnia 2014 14:20
Autor:

Pierwsze wykonanie od ... średniowiecza! - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Tegoroczny, 20. już Festiwal Muzyki Jednogłosowej przywraca na afisz, oprócz klasycznego chorału gregoriańskiego, także niewykonywane od XIII w. pieśni ku czci św. Zygmunta Króla z zachowanych w Płocku antyfonarzy. W zaciszu katedry posłuchamy także zabytkowego dramatu liturgicznego „Ludus Passionis” (Gra o Męce Pańskiej) z rękopisu Carmina Burana.

Reklama

Tegoroczny, 20. już Festiwal Muzyki Jednogłosowej przywraca na afisz, oprócz klasycznego chorału gregoriańskiego, także niewykonywane od XIII w. pieśni ku czci św. Zygmunta Króla z zachowanych w Płocku antyfonarzy. W zaciszu katedry posłuchamy także zabytkowego dramatu liturgicznego „Ludus Passionis” (Gra o Męce Pańskiej) z rękopisu Carmina Burana. 

Dwudziesta edycja Festiwalu Muzyki Jednogłosowej kolejny raz przybliży melomanom i wiernym najstarsze zabytki muzyki chrześcijańskiej, dotąd spoczywające w artefaktach europejskich bibliotek. Przypomnijmy, że tradycja muzyki jednogłosowej w Płocku sięga już 900 lat. Z kolei zamysł stworzenia festiwalu był taki, by dzięki prastaremu chorałowi gregoriańskiemu towarzyszącemu liturgii m.in. Wielkiego Postu od średniowiecza, również współcześni wierni mogli poddać się duchowej kontemplacji nad tajemnicą Odkupienia Pańskiego. Dlatego już od 20 lat festiwal organizowany jest w okresie wielkopostnym.

W programie tegorocznego FMJ organizatorzy odwołują się przede wszystkim do pieśni nabożnej. W piątkowy wieczór (4 kwietnia) klasę artystyczną udowodni Schola Węgajty  przedstawiając unikatową rekonstrukcję "Gry o Męce Pańskiej", spisanej prawdopodobnie w 1230 r. Rekonstrukcja jest wynikiem wieloletniej pracy badawczo-artystycznej Marcela Pérsa. Rękopis stanowi zbiór świeckich i satyrycznych pieśni łacińskich oraz dramatów religijnych nieposiadających liniowego zapisu muzycznego. Oznaczało to konieczność stworzenia pod konkretne fragmenty tekstów zupełnie nowych opracowań muzycznych.

Dzień później (5 kwietnia) zespół wokalny Bornus Consort i Schola Gregoriana Silesiensis wykona „In Agenda Defunctorum - Missa Requiem” Johannesa Ockeghema, jedną z najstarszych polifonicznych mszy żałobnych, odwołując się do starodawnych tradycji franciszkańskich i dominikańskich.

Na zakończenie festiwalu (6 kwietnia) w świątynnych murach bazyliki katedralnej, która stała się zarazem pierwszym ośrodkiem kultu św. króla Zygmunta, Bractwo Śpiewacze Vexilla Regis z Brochowa i zespół Jerycho przedstawią skrót całodobowych śpiewów ku czci patrona naszego miasta.

Będzie to wydarzenie szczególne, ponieważ 15 wybranych do zaprezentowania utworów ku czci św. Zygmunta  nie wykonywano od czasów średniowiecza! Jak mówi ks. dr  Andrzej Leleń, według abpa A.J. Nowowiejskiego relikwię świętego męczennika prawdopodobne sprowadził do Płocka ówczesny biskup Werner w roku 1166. Blisko 200 lat później Stolica Apostolska oficjalnie zatwierdziła kult św. Zygmunta, co dokumentują dwa rękopiśmienne antyfonarze z przełomu XV/XVI wieku znajdujące się w zbiorach Archiwum Diecezjalnego.

O wyjątkowości klimatu FMJ i poziomie artystycznym jego wykonawców przekonamy się już w najbliższy weekend w płockiej katedrze. Koncerty zaczynają się o godzinie 19. Wstęp wolny.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (1)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.