reklama

Piękne, kameralne granie w Muzeum [FOTO]

Opublikowano:
Autor:

Piękne, kameralne granie w Muzeum [FOTO] - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościJedna z najlepszych polskich klawesynistek Patrycja Domagalska-Kałuża oraz koncertmistrz Opery Nowa w Bydgoszczy Andrzej Stańczyk towarzyszyli zespołowi Kwartet.pl podczas koncertu „Polska w baroku, barok w Polsce”, który odbył się w sali barokowej Muzeum Diecezjalnego.

Jedna z najlepszych polskich klawesynistek Patrycja Domagalska-Kałuża oraz koncertmistrz Opery Nowa w Bydgoszczy Andrzej Stańczyk towarzyszyli zespołowi Kwartet.pl podczas koncertu „Polska w baroku, barok w Polsce”, który odbył się w sali barokowej Muzeum Diecezjalnego.

Niemal każdy miłośnik muzyki klasycznej słyszał o Antonio Vivaldim. Ale nie każdy wie, kim byli Francesco Onofrio Manfredini, Marcin Mielczewski i Stanisław Sylwester Szarzyński. A szkoda, bo ich muzyka wcale nie ustępuje swoim pięknem kompozycjom włoskiego mistrza baroku. Kameralna twórczość całej czwórki zaprezentowana została podczas piątkowego koncertu w Muzeum Diecezjalnym.

Marcin Mielczewski był najbardziej znanym polskim kompozytorem epoki baroku. Godny szczególnej uwagi jest fakt, że niektóre ze swoich utworów skomponował w Płocku jako maestro di capella tutejszego biskupa Karola Ferdynanda Wazy. Podczas piątkowego koncertu można było usłyszeć trzy canzony maestro Marcina Mielczewskiego: a 3 na 2 skrzypiec, altówkę i basso continuo; prima a 2 na 2 skrzypiec i basso continuo oraz seconda a 2 na 2 skrzypiec i basso continuo.

Stanisław Sylwester Szarzyński był dalekim krewnym poety Mikołaja Sępa Szarzyńskiego. Dał się jednak poznać przede wszystkim jako kościelny kompozytor związany z kapelą prymasowską w Łowiczu. Do czasów nam współczesnych zachowało się jedynie dziesięć jego utworów. Przede wszystkim koncerty na głos solowy, dwoje skrzypiec i organy oraz utwory na chór z towarzyszeniem instrumentów. Jedynym zachowanym utworem instrumentalnym Szarzyńskiego jest Sonata na 2 skrzypiec i basso continuo, która zaprezentowana została podczas piątkowego koncertu.

W sali barokowej Muzeum Diecezjalnego można było usłyszeć również Concerto C-dur nr 12 na orkiestrę smyczkową "Na Boże Narodzenie" Francesco Onofrio Manfrediniego, a także Concerto B-dur na skrzypce solo i orkiestrę oraz Concerto e-moll na skrzypce i orkiestrę Antonio Vivaldiego.
Jak prezentuje się muzyka polskich kompozytorów w porównaniu z włoskimi mistrzami? Bardzo świeżo, zwiewnie, delikatnie. I elegancko. Czyli dokładnie tak, jak w sali barokowej Muzeum Mazowieckiego zaprezentowali się wszyscy wykonawcy.

Wykonujący solowe partie skrzypiec w koncertach Antonio Vivaldiego Andrzej Stańczyk od najmłodszych lat był „skazany” na muzykę jako syn związanych z Łodzią skrzypków i pedagogów. Grę na skrzypcach zaczął jako siedmiolatek. Wraz z zespołem Polish Camerata koncertował w Hiszpanii i na Litwie.

Był skrzypkiem Operze Dolnośląskiej we Wrocławiu, Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie, Teatrze Wielkim w Łodzi. Obecnie jest koncertmistrzem Opery Nova w Bydgoszczy. Założył też własną orkiestrę kameralną, z którą występuje jako solista oraz dyrygent. Ma w swoim repertuarze najsłynniejsze koncerty skrzypcowe Piotra Czajkowskiego, Johannesa Brahmsa, Nicoli Paganiniego, Henryka Wieniawskiego i Antonio Vivaldiego.

W Concerto B-dur na skrzypce solo i orkiestrę urzekająco brzmiały skrzypcowe dialogi Andrzeja Stańczyka z Pawłem Majewskim i z Eweliną Karną. W Canzonie a 3 na 2 skrzypiec, altówkę i basso continuo doskonale zaprezentowała się jedna z najlepszych w Polsce klawesynistek Patrycja Domagalska-Kałuża. Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi i Królewskiego Konserwatorium w Hadze współtworzy międzynarodowy zespół muzyki dawnej „Ensemble Barocum”. Była pierwszą polską klawesynistką, która koncertowała we Francji, Anglii, Niemczech, Belgii, Macedonii, Serbii, Malcie, Luxemburgu, Słowacji i Portugalii. Współpracuje z dworskimi baletami Nederlands Historisch Dance en Theaterensemble, Cracovia Danza i Sotto le Stelle, a także z Capellą Cracoviensis, Karpacką Orkiestrą Barokową, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Floripari, Mozart Duo, Dionysus Consort.

Patrycja Domagalska-Kałuża realizowała partię basso continuo wraz z wiolonczelistką Zofią Zychlą, wchodzącą w skład formacji Kwartet.pl, którą tworzą także Paweł Majewski (pierwsze skrzypce), Ewelina Karna (drugie skrzypce) oraz Tomasz Zychla (altówka).

Kwartet.pl został założony w 2004 roku w Łodzi przez absolwentów tamtejszej Akademii Muzycznej. Rok temu do składu dołączyła absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu Ewelina Karna. Od początku swojej koncertowej działalności kwartet wielki nacisk kładzie na promowanie muzyki polskiej i środkowoeuropejskiej. W swoim repertuarze ma zarówno eleganckie utwory barokowe i klasyczne, ale i współczesne cykle.

Muzycy zespołu są na co dzień związani z Płocką Orkiestrą Symfoniczną. Nic dziwnego, że mając w swoim składzie instrumentalistów obdarzonych taką wrażliwością, POS zachwyca melomanów podczas każdego swojego koncertu. Bez względu na to, kto występuje w roli gwiazdy (lub solisty) i bez względu na to, jaki prezentuje repertuar.

Fot. Tomasz Paszkiewicz/Portal Płock oraz Kwartet.pl

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE