W poprzedniej kadencji sejmu Parlamentarny Zespół ds. Budowy Drogi S10 założył poseł Arkadiusz Iwaniak. W poprzedniej kadencji zespół zebrał się 4 razy, po raz ostatni 15 listopada 2022 roku. Wielu konkretów dla Płocka wówczas nie było, przedstawione były 3 potencjalne korytarze przebiegu trasy. Poseł Lewicy nie dostał się w tej kadencji do sejmu, więc przewodnictwo przejęła posłanka Elżbieta Gapińska z Koalicji Obywatelskiej. Przez blisko rok zespół się jednak nie spotykał. Po raz pierwszy w kadencji 2023-2027
Płock może liczyć na mocne wsparcie w zespole, bo prócz poseł Gapińskiej w zespole są Piotr Zgorzelski z Trzeciej Drogi i Wioletta Kulpa z Prawa i Sprawiedliwości. Na spotkaniu obecny był także Artrur Zieliński, zastępca prezydenta ds. rozwoju i inwestycji oraz Artur Jaroszewski, przewodniczący rady miasta.
Padły daty
Droga ekspresowa S10 ma połączyć Szczecin z obwodnicą aglomeracji Warszawskiej. Na zachodzie kraju inwestycja postępuje znacznie szybciej, część odcinków już istnieje, część jest wytyczonych w ciągach np. autostrady A1, a w części trwa procedura przetargowa. Ten "płocki" jest wciąż dopiero planowany.
4 sierpnia 2022 roku została podpisana umowa na przygotowanie Studium Ekonomiczno-Społeczno-Środowiskowe (STEŚ). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje w III kwartale 2025 roku złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Planowana jest jeszcze jedna tura spotkań z mieszkańcami i samorządami.
- Od kilku, kilkunastu lat samorządowcy z Płocka zabiegają o to, żeby trasa S10 przebiegała relatywnie blisko Płocka. Jesteśmy chyba jedynym miastem w Polsce, które jest wyelimowane z dostępu do dwupasmowej drogi - mówił Artur Zieliński na spotkaniu. - Dzisiaj przedstawiane są 3 warianty. Jesteśmy po konsultacjach, które odbywały się w Płocku i największych ośrodkach wokół Płocka.
Wiceprezydent Zieliński apelował, żeby GDDKiA jak najszybciej wybrała wariant przebiegu S10 w okolicy Płocka. Od tego zależy rozbudowa drogi krajowej nr 60 do dwóch pasów w jedną stronę
- Droga krajowa nr 60 przebiega przez centrum miasta. W ramach opracowywanej dokumentacji zadeklarowaliśmy, że będziemy chcieli przebieć dk60, żeby przebiegała jak najmniej przez centrum miasta - mówił Zieliński.
Przewodniczący Jaroszewski zapytał przedstawicieli GDDKiA kiedy zamierzają ogłosić wariant inwestorski "płockiego" odcinka.
- Przewidujemy, że przetarg na roboty budowlane w formule "zaprojektuj i wybuduj" ogłosimy w 2028 - przekazała przedstawicielka GDDKiA.
W czerwcu 2025 roku mamy poznać rekomendowany wariant przebiegu trasy w okolicach Płocka. Na dziś 2 z 3 wariantów są przez Płock akceptowalne.
- Przy tak długich odcinkach wybór wariantu zajmuje tyle czasu - tłumaczyła przedstawicielka GDDKiA.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych zakłada standarodowo, że wykonawca będzie miał 39 miesięcy, czyli 3 lata i 3 miesiące. Realnie drogą ekspresową S10 w optymistycznym wariancie pojedziemy w 2032, może 2031 roku.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.