Metody oszustów są różne, a wraz z postępem technologii ich możliwości stają się jeszcze większe. Oszuści mogą przejąć kontra w mediach społecznościowe i próbować wyłudzić od rodziny czy przyjaciół np. kod BLIK. Tłumaczą się problemami z opłaceniem zamówienia czy dostepem do aplikacji bankowej.
Nic jednak nie zastąpi zdrowego rozsądku i przytomności umysłu, bo nawet prostymi technikami socjotechnicznymi można zmanipulować drugą osobę. Tak było w przypadku 75-letniej płoczanki.
- Kolejną ofiarą oszustów padła 75-latka, która wierząc, że pomaga córce straciła ponad 20 tys. zł. Do kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za prokuratora. Rozmówca poinformował, że córka seniorki została zatrzymana, ponieważ spowodowała wypadek w którym zginęła kobieta w ciąży. Zgodnie z instrukcją mężczyzny płocczanka przekazała kaucję rzekomemu policjantowi, którego przysłał rozmówca
- mówi podkom. Monika Jakubowska, oficer prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Płocku.
Inny przypadek to mieszkanka powiatu płockiego, którą oszust namówił do zainstalowania aplikacji w telefonie. Ten sposób dostał się na jej urządzenie i dokonał płatności. Kobieta straciła 2 tysiące złotych. Policja wylicza, że w ostatnich dniach mieszkańcy regionu na tego typu oszustwach stracili 30 tysięcy złotych.
Policja radzi, jak nie dać się oszukać:
- zawsze weryfikujcie nadawcę wiadomości – zanim podacie kod do szybkich płatności lub zatwierdzicie transakcję, zadzwońcie do osoby, która rzekomo prosi o pomoc;
- upewnijcie się, że to naprawdę ona. zadajcie pytanie na które tylko wasz znajomy będzie znał odpowiedź, np. o jakiś ważny szczegół dotyczący waszej znajomości lub waszych rodzin;
- zwracajcie uwagę na styl pisanych do was wiadomości – oszust może pisać w inny sposób niż wasz znajomy, np. robi błędy ortograficzne lub używa sformułowań, których na co dzień nie stosuje;
- nigdy nie działajcie pod presją czasu, ponieważ oszustom o to chodzi - często wymuszają pośpiech i nieprzemyślane decyzje;
- jeśli znajdujesz kilka minut na korespondencję z oszustem, tym bardziej znajdź kilkadziesiąt sekund, aby zadzwonić do znajomego. Zrób to nawet w sytuacji, gdy osoba z komunikatora pisze, że nie może odebrać;
- dbaj o własne bezpieczeństwo i swojego konta. Chroń hasła i dostępu do konta bankowego, poczty elektronicznej i mediów społecznościowych. Ustaw silne hasło, które będzie składało się z dużych i małych liter, liczb i znaków specjalnych. Nie ustawiaj takiego samego hasła do poczty, mediów społecznościowych i komunikatorów;
- włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Logowanie będzie trwało chwilę dłużej, bo oprócz hasła musisz potwierdzić logowanie np. kodem przesłanym SMS.
Komentarze (0)