reklama
reklama

Orlen, samochody, kopciuchy? Zanieczyszczenie powietrza w Płocku. Jest raport z ostatnich pięciu lat

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Tomasz Miecznik

Orlen, samochody, kopciuchy? Zanieczyszczenie powietrza w Płocku. Jest raport z ostatnich pięciu lat - Zdjęcie główne

foto Tomasz Miecznik

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościOrlen, inne zakłady, samochody, kopciuchy? Co ma największy wpływ na stan powietrza w Płocku?
reklama

W czwartek 31 października odbędzie się VI Sesja Rady Miasta. Jeden z punktów brzmi: "Raport końcowy podsumowujący pomiary zanieczyszczeń powietrza w Płocku w latach 2019-2023 realizowanych na podstawie umów zawartych z konsorcjum DACSystem Sp. z o.o. i Fundacji ARMAG".

Dokument liczy 25 stron. Pomiary wykonywane były w pełnym, rocznym cyklu badawczym, zgodnie z wszystkimi wymaganiami dla pomiarów automatycznych. 

Powietrze w Płocku. Jakość w latach 2019-2023

W 2018 r. Prezydent Miasta Płocka, po serii skarg mieszkańców oraz na prośbę radnych Rady Miasta Płocka na jakość powietrza podjął decyzję o rozpoczęciu własnych pomiarów, niezależnych od pomiarów prowadzonych na stacjach wpiętych do Państwowego Monitoringu Środowiska.

reklama

- Ocena jakości powietrza po pięcioletnim cyklu pomiarowym pozwala zaobserwować poprawę jakości powietrza w szczególności w odniesieniu do pyłu PM10 i PM2,5. Jest to widoczne w mniejszej liczbie zarejestrowanych przekroczeń pyłu PM-io - czytamy w raporcie.

Z dokumentu wynika, że uciążliwości zapachowe mają charakter krótkotrwały i związane są z niekorzystną sytuacją meteorologiczną, a wzajemne położenie Orlenu i miasta powoduje oddziaływanie emisji z zakładu przy wiatrach z sektora pomiędzy NW-NE. 

W latach 2019-2023 normy średnioroczne jakości powietrza były dotrzymane dla wszystkich zanieczyszczeń, odnotowano pojedyncze przekroczenia dopuszczalnej 1h wartości stężeń ditlenku siarki. Najwięcej przekroczeń tj. 7 h odnotowano w 2021 r. przy dopuszczalnej częstości 24 godziny w ciągu roku. Odnotowano również pojedyncze przekroczenia dopuszczalnej wartości stężeń 24h w roku 2021 tj. dwa dni przy dopuszczalnej częstości 3 dni w ciągu roku.

reklama

W okresie pomiarowym wykonywane pomiary stężeń węglowodorów aromatycznych na stacji przy ul. Łukasiewicza wykazywały pojedyncze wartości wyższe niż tolerowane wartości odniesienia określone dla okresu uśredniania 1 h dla benzenu, toluenu oraz ksylenów. 

Najwyższe stężenia notowano dla toluenu i benzenu. Liczba przekroczeń wartości 1h odniesienia dla benzenu wyniosła od 2 godzin w 2021 r. i 2022 r. roku do 5 godzin w 2020 r., natomiast dla toluenu wyniosła od 4 godzin w 2019 i 2020 r. do 20 godzin w 2022 r.

reklama

Jakie są wnioski autorów dokumentu?

- Analiza wykazała wystąpienie kilkudziesięciu sytuacji meteorologicznych sprzyjających powstawaniu epizodów wysokich stężeń, jednakże żadna z wielkości dopuszczalnych nie została przekroczona - czytamy w opracowaniu.

Stan powietrza w Płocku. Raport 2019 - 2023

Odnośnie pyłu zawieszonego - stwierdzono znaczny spadek poziomów notowanych stężeń jak i liczby dni z przekroczeniami w pięcioleciu.

- Najczęściej identyfikowaną przyczyną występowania epizodów wysokich stężeń jest wpływ emisji z instalacji Orlenu oraz innych zakładów wraz niekorzystnymi warunkami meteorologicznymi tj. wiatr z sektora północnego o niskiej i bardzo niskiej prędkości, które powodują kumulację emisji toluenu, benzenu i mieszanin węglowodorów na terenie Miasta oraz zanieczyszczeń z komunikacji, a w okresie grzewczym emisji ze spalania niskiej jakości paliw stałych - przekonują autorzy.

Coraz rzadziej notowane jest w Płocku przekroczenie normy pyłu PM10. Z pewnością wpływ na to ma wymiana nieekologicznych kotłów na paliwo stałe, kontrole palenisk wykonywane przez Straż Miejską, ale również działania edukacyjne.

Problemy ze strony Orlenu w raporcie definiowano jak powiązane m.in. z prowadzonymi pracami remontowymi na terenie spółki,  jak również z niesprzyjającymi warunkami meteorologicznymi m.in. w postaci niskich prędkości wiatru jak i kierunku wiatru z sektora północnego.

- Podsumowując pięcioletnią ocenę jakości powietrza, można pokusić się na stwierdzenie, że jakość powietrza w odniesieniu do zanieczyszczeń gazowych jak i pyłowych na obszarze całego miasta uległa poprawie - czytamy w raporcie.

Co dalej? Aby było lepiej, należy kontynuować likwidację pieców na paliwo stałe oraz ograniczać emisję zanieczyszczeń z pojazdów, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama