Zapowiada się ogromna susza i podwyższenie cen warzyw i owoców - alarmują specjaliści. Przypominają jednocześnie słowa ministra gospodarki wodnej sprzed kilku miesięcy, który mówił o tym, że czeka nas największa susza od 50 lat.
- Jeśli taka sytuacja się utrzyma, to możemy mieć największą suszę od 50 lat - powiedział w lutym na antenie Radia Plus minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Chodziło o najłagodniejszą od lat zimę, brak pokrywy śnieżnej (w normalnych warunkach powinna się utrzymywać chociaż 1,5 miesiąca), coraz wyższe średnie temperatury dzienne (co dla roślin z naszej szerokości geograficznej oznacza szybsze odparowywanie wody), a także w końcu brak intensywnych opadów.
Obecnie stan wody w Wiśle na odcinku Warszawy nie przekracza 70 cm, choć rok temu o tej porze wynosił 30 cm więcej (a już wtedy mówiliśmy o potężnej suszy).
- Aby sytuacja wróciła do względnej normy niewielki, ale równomierny deszcz powinien padać przez więcej niż 20 dni, co jak na tę porę roku jest mało prawdopodobne - ostrzega w rozmowie z Business Insider Polska Sergiusz Kieruzel, rzecznik prasowy Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Ceny żywności poszybują w górę
- Duży temat. Susza plus problemy z pracownikami sezonowymi w całej Europie. Pomimo wysokiej bazy z 2019 na cenach żywności inflacja w najbliższych miesiącach będzie podwyższona - tak sytuację opisuje na Twitterze biuro analiz Pekao wskazując, że w marcu ceny żywności podskoczyły już w innych krajach.
Jak wskazuje, dotyczy to Czech, Rumunii i Węgięr.
W regionie w marcu ceny żywności przyspieszyły (luty '20 ?? marzec '20):
???????? 5,5% r/r ?? 6,4% r/r
???????? 7,0% r/r ?? 7,6% r/r
???????? 4,1% r/r ?? 5,1% r/r
W Polsce będzie podobnie (publikacja jutro). https://t.co/SoMsjvHXLg
— Analizy Pekao (@Pekao_Analizy) April 14, 2020
Ceny żywności wywinduje nie tylko susza, ale i kryzys związany z koronawirusem. Przywrócenie granic wewnątrz strefy Schengen doprowadziło do wydłużenia czasu oczekiwania na przejazd między krajami Unii. Uniemożliwienie przewozu towarów wymusiło też przestoje w zbiorach żywności. W momencie wybuchu pandemii wiele kontenerów używanych w transporcie morskim zostało zatrzymanych w Chinach. W związku z wykrywanymi przypadkami zakażenia COVID-19 u pracowników, porty handlowe, m.in. w USA, zostały czasowo zamknięte.