Jak podają ogólnopolskie media praktycznie jest już zdecydowane, że od przyszłego roku abonament radiowo-telewizyjny będzie pokrywany z budżetu państwa. Co to oznacza w praktyce? Od 2019 roku abonament radiowo-telewizyjny ma zostać zniesiony i zastąpiony publiczną dotacją w wysokości blisko 2 mld zł rocznie.
W tym tygodniu Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez MKiDN projekt nowelizacji ustaw o radiofonii i telewizji oraz o opłatach abonamentowych. Nowe przepisy zmieniają m.in. definicję misji publicznej oraz wprowadzają karty powinności i zasadę, środki publiczne mogą pokrywać tylko koszty netto tej misji. W nowelizacji nie wprowadzono jednak żadnych zmian w zakresie sposobu finansowania mediów publicznych.
- W tym tygodniu rząd przygotowany przez MKiDN projekt nowelizacji ustaw o radiofonii i telewizji oraz o opłatach abonamentowych - podają m.in. Wirtualnemedia. - Projekt obejmuje m. in. definicję misji publicznej. Nie zawiera jednak zapisów dotyczących zmian w finansowaniu mediów publicznych.
Jednocześnie wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Paweł Lewandowski, w rozmowie z portalem wirtualnemedia.pl wskazał: – Ministerstwo Kultury jest przygotowane na każdą decyzję polityczną, jaka zostanie podjęta w kwestii finansowania mediów publicznych: czy ma być to uszczelnienie abonamentu, opcja PIT/KRUS czy finansowanie z budżetu państwa. Możemy uruchomić każdą z tych trzech możliwości.
A o tym, że jest zdecydowanie blisko do decyzji o finansowaniu z budżetu mówi Krzysztof Czabański dla ogólnopolskiej prasy. Zdaniem przewodniczącego Rady Mediów Narodowych finansowanie mediów publicznych pochłania około 2,5-3 mld zł rocznie. Wprowadzenie finansowania z budżetu nie oznacza jednak, że reklamy znikną natychmiast z tych mediów.