Nowinki z USA stosowane w Płocku [FOTO]

Opublikowano:
Autor:

Nowinki z USA stosowane w Płocku [FOTO]  - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Płock to pierwsze polskie miasto, w którym stosowany będzie wypróbowany już w USA sposób na skuteczną naukę matematyki.

Płock to pierwsze polskie miasto, w którym stosowany będzie wypróbowany już w USA sposób na skuteczną naukę matematyki.

Kilkudziesięciu nauczycieli, pracujących na co dzień w płockich szkołach, w ostatnie dni wakacji uczestniczyło w szkoleniu, które prowadził Amerykanin dr Danilo Sirias, autor Mapy Rozwiązywania Problemów (ang. Problem Solving Maps – w skrócie PSM).

Pracujący jako profesor na wydziale zarządzania i marketingu w Sagina w Valley University w Stanach Zjednoczonych uczony stosuje PSM już od 2002 roku. Jako gość Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i TOC dla Edukacji Polska przeprowadził w Płocku dwudniowe szkolenie dla 26 nauczycieli. W ten sposób zainaugurowany został „Myślę – Rozumiem – Wiem. Zastosowanie technik TOC w uczeniu się” – Komponent matematyczny.

Z opublikowanego w tym roku raportu, który poświęcony był między innymi matematycznym umiejętnościom uczniów trzecich klas podstawówek, wynika, że radzą oni sobie nieźle z typowymi zadaniami tekstowymi. Nieco gorzej wypadają zadania praktyczne, a najsłabiej zadania nietypowe, gdzie należy odszukać związki między podanymi w treści informacjami.

Dwa lata wcześniej autorzy podobnego raportu zwracali uwagę, że szkoła nie mobilizuje do kreatywności i samodzielnego myślenia. Nauczyciele nie zachęcają dzieci do logicznego myślenia. Zamiast poszukiwać konstruktywnych rozwiązań, działają oni automatycznie.

– Podobne problemy w nauczaniu matematyki są na całym świecie – przyznał podczas szkolenia dr Danilo Sirias. – Niestety, wielu nauczycieli za bardzo koncentruje się na wyniku zadania, nie zwracając uwagi na proces myślenia ucznia. Nie próbują dociekać, w którym miejscu uczeń popełnił błąd, w którym zadanie stało się dla niego niezrozumiałe. Efekt jest taki, że uczniowie mają wrażenie, że matematyka jest potwornie trudna, a oni sami nic nie wiedzą.

Dr Danilo Sirias stworzył trzy mapy rozwiązywania problemów: Schemat typu przykład-wniosek, Gałąź wielu reguł i Łamacz matematyczny. Każda z nich opiera się na głównych procesach myślenia indukcyjnego, dedukcyjnego oraz zdolności do rozkładania problemu na części.

– Metoda, którą opracowałem obrazuje uczniom proces logicznego myślenia, prowadzący do rozwiązania zadania matematycznego – tłumaczył dr Sirias. – Dzięki PSM widzą swoje działanie krok po kroku. Dzięki temu mogą zorientować się, w którym miejscu popełnili błąd. Uczeń będący w stanie wskazać nauczycielowi konkretny fragment np. równania, które jest dla niego niejasne, nie powie już „niczego nie rozumiem”.


Dzięki PSM uczniowie mają dokładniejsze notatki w postaci graficznych organizerów, co z kolei ułatwia powtarzanie materiału. A przede wszystkim uczą się stosować matematykę w codziennym życiu.

– Nauczyciele uczestniczący w płockim szkoleniu byli zaskoczeni, że zaprezentowaną metodę można tak łatwo zastosować na lekcji – przyznał Maciej Winiarek, dyrektor TOC dla Edukacji Polska. – Nawet ci, którzy byli nastawieni sceptycznie, zmienili zdanie, gdy zobaczyli liczne możliwości jej wykorzystania. Twierdzili, że od 20 lat stosują prawie takie same metody. Ale przecież wszyscy wiemy, co oznacza „prawie”. Podczas szkolenia uświadomili sobie, jak niewiele trzeba zmienić, by nawet najsłabsi uczniowie polubili matematykę i rozwinęli logiczne myślenie.

W ciągu najbliższego roku szkolnego Mapy Rozwiązywania Problemów będą stosowali na swoich lekcjach nauczyciele z płockich szkół podstawowych nr 12, 15, 16, gimnazjów nr 3, 4, 5, 6, z zespołów szkół nr 3, nr 6, ZSB nr 1 oraz ze Społecznej Szkoły Podstawowej Integracyjnej STO nr 100 w Warszawie.


Fot. Archiwum MSCDN

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE