reklama

Nowa opłata już od stycznia. Zapłacą klienci przy sklepowej kasie

Opublikowano:
Autor:

Nowa opłata już od stycznia. Zapłacą klienci przy sklepowej kasie - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościNiektórzy już teraz przychodzą z własną torbą na zakupy. Takich osób pewnie przybędzie od stycznia 2018 roku, kiedy wejdą w życie nowe przepisy i będą dotyczyły wszystkich sklepów. Koniec z reklamówkami bez dodatkowych opłat przy kasie.

Niektórzy już teraz przychodzą z własną torbą na zakupy. Takich osób pewnie przybędzie od stycznia 2018 roku, kiedy wejdą w życie nowe przepisy i będą dotyczyły wszystkich sklepów. Koniec z reklamówkami bez dodatkowych opłat przy kasie.

Zapowiedziano wprowadzenie tzw. opłaty recyklingowej, co oznacza, że od stycznia 2018 roku za każdą lekką torbę z tworzywa sztucznego w sklepach zapłacimy ustaloną stawkę. Taki będzie rezultat projektu rozporządzenia dostępnego na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Alternatywą, aby te pieniądze zachować w portfelu, może być przyniesiona własna torba na sprawunki. 

Maksymalny poziom opłaty za torbę na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości do 50 mikrogramów (czyli za taką najbardziej popularną przy sklepowych kasach) ustalono na złotówkę, minimalny poziom na 20 gr. Będzie jeden wyjątek. Nie zapłacimy za torebki na warzywa, owoce czy pieczywo, czyli za tzw. zrywki (muszą mieć grubość poniżej 15 mikrogramów).

Teraz w płockim Auchan zakupy przy kasie wciąż są pakowane przez kasjerów do reklamówek. Płaci się dopiero za dodatkową torbę. 

- Od stycznia w sklepach sieci Auchan wszystkie reklamówki przy kasach będą już płatne – potwierdza nam Dorota Patejko z Auchan. - Właśnie pracujemy nad tym, aby od stycznia klient miał szeroki wybór różnych toreb wielokrotnego użycia, a także wózków, skrzynek czy kartonów na zakupy. Cennika jednak jeszcze nie mamy.

Nie planują dodatkowych opłat za te najcieńsze torebki na pieczywo, owoce i warzywa. Podobnie powinno być w każdym innym sklepie.

Zmiany zmierzające do ograniczenia stosowania popularnych foliówek, jak wskazuje resort środowiska, wynikają z wdrożenia unijnej dyrektywy zmierzającej do ograniczania stosowania foliowych toreb, aby te nie zanieczyszczały chociażby zbiorników wodnych i nie zaśmiecały ulic. Według danych resortu środowiska klienci w Polsce rocznie zużywają od 250 nawet do 300 toreb foliowych, czyli więcej niż przeciętny Europejczyk, który wykorzystuje 200 torebek. Z kolei zgodnie z danymi Komisji Europejskiej w 2010 roku Polacy jeszcze bardziej lubili foliówki. Średnio na jednego Polaka, Słowaka czy Portugalczyka przypadało aż 490 reklamówek z folii, na Niemca 70, Fin lub Duńczyk korzystał zaledwie z czterech sztuk.

Opłaty recyklingowe mają zasilić budżet państwa. Zgodnie z szacunkami, zakładając opłatę 20 gr za reklamówkę, wpływy będą przynajmniej na poziomie 1,1, mld zł. Zdaniem resortu od stycznia nie czeka nas jednak nowy podatek, tylko wybór, czy zapłacimy za plastikową torbę przy kasie, albo zabierzemy własną siatkę.

 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo