Mowa o rozporządzeniu Rady Ministrów z 14 września 2026 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2027 r.
Zarobki. Zmiany w prawie
Oczywiście 4950 zł to stawka brutto, od której jeszcze sporo odchodzi, by został kwota "na czysto", czyli netto. Trzeba odliczyć różne składkę ubezpieczeniową, zdrowotną i i zaliczkę na podatek dochodowy.
W 2026 roku minimalna pensja wynosi 4806 zł brutto, co daje ok. 3605,85 zł netto. Warto zaznaczyć, że to standardowa stawka, natomiast osoby do 26. roku życia, korzystające z ulgi dla młodych, jest to nieco więcej, bo ok. 3773,85 zł netto.
Z kolei minimalna stawka godzinowa (dla umów cywilnoprawnych) wynosi 31,40 zł brutto.
Minimalna pensja. Jakie stawki w 2027
A ile zostanie pracownikom w kieszeni ze wspomnianej kwoty minimalnego wynagrodzenia 4950 zł brutto miesięcznie już od stycznia 2027 roku? Otóż w podstawowej wersji będzie to 3605,85 zł netto, a więc o ponad 98 zł więcej miesięcznie.
Natomiast zatrudnieni do 26. roku życia, korzystający z ulgi dla młodych, otrzymają nieco więcej, bo 3886,93 zł netto.
Od 1 stycznia 2027 r. minimalna stawka godzinowa z 31,40 zł do 32,30 zł brutto, czyli o 90 groszy. Dotyczy ona zleceniobiorców i samozatrudnionych bez pracowników, świadczących usługi na rzecz firmy.
Komentarze (0)