reklama
reklama

Kupisz mieszkanie, ale nie zaparkujesz? Rewolucja na rynku budownictwa mieszkaniowego

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: mars

Kupisz mieszkanie, ale nie zaparkujesz? Rewolucja na rynku budownictwa mieszkaniowego - Zdjęcie główne

zdjęcie poglądowe | foto mars

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościOd 21 sierpnia 2025 r. w naszym kraju nie obowiązuje już ogólnokrajowy wymóg minimalnej liczby miejsc postojowych przy nowych inwestycjach mieszkaniowych realizowanych na podstawie specustawy mieszkaniowej. Nową ustawę w ostatni dzień urzędowania podpisał prezydent Andrzej Duda.
reklama

Do tej pory deweloperzy musieli budować przynajmniej 1,5 miejsca parkingowego na każde mieszkanie poza centrum lub 1 miejsce w strefach śródmiejskich. Teraz te wskaźniki już nie obowiązują.

Pamiętajmy jednak - co ważne - że zmiana dotyczy wyłącznie budów w zakresie specustawy z 2018 roku, a nie wszystkich inwestycji.

Liczba miejsc parkingowych. Zadecydują gminy

Teraz o tym, ile miejsc parkingowych powinno powstać przy danym budynku, należy do rady gminy. Mają one brać pod uwagę lokalne potrzeby i specyfikę danego terenu, zwłaszcza w dobrze skomunikowanych częściach miast. 

reklama

Skąd pomysł na zmianę w przepisach? Celem ma być m.in. zwiększenie elastyczności dla deweloperów, obniżenie kosztów budowy oraz promowanie ruchu pieszego i rowerowego.

- Ciekawe, czy znajdzie się wielu chętnych na zakup mieszkania bez miejsca parkingowego, godzących się z uśmiechem na długie spacery od auta do domu - komentuje zmiany jeden z internautów.

Nowa ustawa. Spore kontrowersje 

Ustawa nie wszystkim się podoba. Przeciwnicy argumentują, że władze lokalne, często pod presją lobby deweloperskiego, będą mogły decydować o bardzo niskiej liczbie miejsc parkingowych. A przecież obecnie niemal nie ma rodziny bez samochodu, a często ma ona dwa auta.

reklama

Może też coraz częściej dochodzić do sytuacji, że mieszkańcy będą po prostu parkować na chodnikach czy trawnikach, w wąskich przejazdach, wykorzystując najmniejszą lukę i pogarszając bezpieczeństwo.

A co z seniorami czy rodzinami z małymi dziećmi?

Ministerstwo Rozwoju tłumaczyło m.in., że zmiana pozwoli na promocję ruchu pieszego, rowerowego i komunikacji publicznej. 

Ale w wielu miejscach komunikacja miejska jest słabo rozwinięta. Z kolei podróż rowerem np. zimą czy z dzieckiem dla niektórych może być barierą nie do pokonania.

Zmiana zapewne ucieszyła deweloperów, działających na terenie w zakresie specustawy z 2018 roku. Mniej miejsc parkingowych to oczywiście niższe koszty inwestycji, więcej miejsca na same mieszkania, a to dodatkowy zysk.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo