O wykluczeniu komunikacyjnym Płocka mówi się od wielu lat, ale tylko mówi, bo efektów brak. Nie ma z tego miasta ani dobrych połączeń kolejowych, ani szybkiej drogi np. do Warszawy.
Ostatnio modne jest obiecywanie drogi S10 do Warszawy i kolejowych szprych CPK do Płocka, ale to melodia dalekiej przyszłości. Nic nie zmienia sytuacja, że w Płocku znajduje się największa firma w Europie Środkowo - Wschodniej, czyli Orlen.
PKP Intercity. Plan kilkunastu nowych tras
Kilka dni temu PKP Intercity zaprezentowała plan uruchomienia kilkunastu nowych tras przebiegających przez małe i średnie miasta.
Prawie pół miliona Polaków będzie mogło wsiąść do pociągu dalekobieżnego w swojej miejscowości, a dla 3,5 mln mieszkańców Polski zwiększy się dostępność do pociągów dalekobieżnych.
- Dotrzemy do 14 miejscowości, które dotąd nie były uwzględnione na mapie połączeń dalekobieżnych. To przełom – bo po latach przerwy wracamy do miejsc, w których pociągi pasażerskie nie zatrzymywały się od 20, 30, a nawet 40 lat – zapewnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak, cytowany przez gov.pl.
PKP Intercity. Kraków - Płock - Gdynia
Jedna z nowych tras ma prowadzić przez Płock i Gostynin, a inna - przez Sierpc.
35 hybrydowych zespołów trakcyjnych i 22 składy spalinowe ma obsługiwać następujące trasy:
Kraków – Gdynia (m.in. przez Katowice, Tarnowskie Góry, Kłobuck, Działoszyn, Łódź, Gostynin, Płock, Rypin, Grudziądz, Sztum);
Warszawa – Gdynia (m.in. przez Sierpc, Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz);
Warszawa – Łomża (m.in. przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo);
Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn, Szczytno, Chorzele, Ostrołękę, Śniadowo, Łapy);
Warszawa – Białystok (m.in. przez Siemiatycze, Hajnówkę, Bielsk Podlaski);
Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj, Zamość);
Warszawa – Hrubieszów (m.in. przez Radzyń Podlaski, Lubartów, Zamość);
Gdynia – Kostrzyn (m.in. przez Chojnice, Piłę, Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Poznań – Kostrzyn (m.in. przez Krzyż, Gorzów Wielkopolski);
Kraków – Zagórz (m.in. przez Gorlice, Jasło, Krosno, Sanok);
Kraków – Jelenia Góra (m.in. przez Nysę, Świdnicę);
Gdynia – Szczecin (m.in. przez Chojnice, Człuchów, Szczecinek, Czaplinek, Złocieniec).
Kolej. Kiedy pojedziemy do Krakowa?
PKP Intercity ogłosiło przetarg na wypożyczenie 22 spalinowych składów, które pozwolą uruchomić pierwsze połączenie jeszcze w 2025 roku. Będzie to trasa Gorzów Wielkopolski – Poznań. Drugie (już w 2026 roku) ma być połączenie z Łomży przez Ostrołękę do Warszawy.
- Pozostałe połączenia będą systematycznie uruchamiane wraz z odbiorami 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych, na które w 2024 r. PKP Intercity podpisało umowę z firmą NEWAG. Pierwszy nowy pojazd trafi do przewoźnika na początku 2027 r., a wszystkie zostaną przekazane do końca drugiego kwartału 2029 r. - informuje gov.pl
Będą one kursowały w relacjach krajowych w ramach ekonomicznej kategorii InterCity.
Przypomnijmy, że pociągi dalekobieżne zaczęły docierać do Płocka po wieloletniej przerwie w 2021 r. Najpierw ruszyły pociągi relacji Katowice – Płock, a po niespełna roku - druga par do Gdyni. Następnie wagonowy TLK Chemik został zastąpiony pojemniejszą i bardziej komfortową jednostką Flirt.
PKP. Nowe, komfortowe pociągi
W każdym nowym hybrydowym zespole trakcyjnym będzie 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w jedynce). Składy wyposażone będą m.in. w klimatyzację, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne przy siedzeniach czy indywidualne oświetlenie.
- Dla osób o ograniczonej mobilności ruchowej i poruszających się na wózkach przewidziana została specjalna strefa zapewniająca więcej przestrzeni i pozwalająca na wygodną podróż. Część dla rodzin z dziećmi wyposażona będzie w stoliki ze stałą planszą do gry oraz schowkiem na kostkę - uzupełnia gov.pl.
Będą także miejsca na rowery. W pojazdach przewidziane są automaty vendingowe, a także przedział drużyny konduktorskiej. Bezpieczeństwo podróżowania zapewni Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS.
Komentarze (0)