Reklama

Reklama

Już bez Mobilisu, za to w partnerstwie. Nowi przewoźnicy od 3 września

Opublikowano: śr, 29 sie 2018 18:15
Autor:

Już bez Mobilisu, za to w partnerstwie. Nowi przewoźnicy od 3 września - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości – Rozumiemy sytuację ekonomiczną Grupy Mobilis, ale mamy do nich pretensję, a nawet nieco żalu, że nie zachowali się jak Mobilis w Ciechanowie, który o wycofaniu się ze świadczonych usług powiadomił już maju. Mieli tam więcej czasu na zmierzenie się z problemem – mówił w środę na konferencji prasowej starosta Mariusz Bieniek.

Reklama

– Rozumiemy sytuację ekonomiczną Grupy Mobilis, ale mamy do nich pretensję, a nawet nieco żalu, że nie zachowali się jak Mobilis w Ciechanowie, który o wycofaniu się ze świadczonych usług powiadomił już maju. Mieli tam więcej czasu na zmierzenie się z problemem – mówił w środę na konferencji prasowej starosta Mariusz Bieniek.

Decyzja Grupy Mobilis zaskoczyła nie tylko mieszkańców, ale też Starostwo Powiatowe w Płocku. W komunikacie Grupa Mobilis powiadomiła, że począwszy od 1 września nie będzie wykonywała usług przewozowych na terenie powiatu. Sytuacja wymagała szybkiej reakcji i planu działania. Mobilis wyjaśniał, że nie mają kierowców i do końca próbowano znaleźć rozwiązanie. Starosta przyznał, że dyrekcja płockiego oddziału firmy podzieliła się pełną wiedzą na temat linii i ilości sprzedaży biletów miesięcznie, co ułatwiło rozmowy z innymi przewoźnikami. Do współpracy zaproszono także tych spoza regionu płockiego. – Było bodajże dziewięć zgłoszeń, przy czym z trzema podjęliśmy współpracę, z kolei z dwoma rozmawiamy na temat utworzenia linii między dwiema czy trzema gminami, by dowozić dzieci do szkół z naciskiem na młodych ludzi z Wyszogrodu. Planujemy stworzyć linie, które byłyby regularne, ale to dopiero kolejny krok – podkreślał Bieniek

Odbyły się negocjacje. – W zaledwie trzy tygodnie nie da się sformułować niczego o znamionach długofalowej, sformalizowanej współpracy – przyznał samorządowiec. Winne są temu procedury, które potrafią trwać nawet kilka miesięcy.

Mobilis zlikwidował 32 linie lokalne (pozostałe 24 połączenia nadal będą działać). W pierwszej kolejności starano się zabezpieczyć pod względem transportowym miejscowości najdalej położone od Płocka, będące centrami danych gmin. Wytyczono obszar głównej interwencji obejmujący m.in. Brudzeń, Drobin, Staroźreby, Bulkowo, Bodzanów, Małą Wieś, Wyszogród. Nie wszystkie gminy były stratne, miały już kwestię komunikacji uregulowaną wewnętrznie, czyli po prostu były obsługiwane przez innego przewoźnika. – Tylko kilka gmin chciała się włączyć, reszta do tego się zdystansowała – zastrzegał Bieniek.

Nowe połączenia wystartują w najbliższy poniedziałek, 3 września równocześnie z pierwszym dniem nowego roku szkolnego. Opracowany system opiera się na partnerstwie z przewoźnikami. Starostwo, z racji ustawy, nie może finansować tego rodzaju działań, stąd przedsięwzięcie – co mocno akcentował Bieniek – musi być komercyjne. – W przyszłości może uda się uruchomić linie subsydiowane, tak by reagować współmiernie do potrzeb. Z drugiej strony mamy świadomość, że duża liczba mieszkańców przesiadła się do samochodów.

Obecnie część gmin obsługuje Komunikacja Miejska (Bielsk, Brudzeń Duży, Gąbin, Stara Biała, Nowy Duninów, Staroźreby, Radzanowo i częściowo gmina Łąck, Słupno) i PKS Gostynin. W wyniku działań Starostwa Powiatowego siatka komunikacyjna na terenie powiatu będzie obsługiwana przez kolejnych przewoźników:

- Marqs

- Usługi Przewozu Osób, Usługi Transportowe i Rolnicze (Adam Bąbała)

- Usługi Transportowe, Przewozy Autokarowe i Ciężarowe (Zdzisław Nowak)

- Przewozy Autokarowe (Alicja Budek),

- Przewozy Autokarowe Jacek Bus (Jacek Żelechowski).

Między Płockiem a Bulkowem będzie 5 kursów do Płocka i 5 powrotnych. Nadal trwają kolejne rozmowy, w tym na temat linii: Drobin, Góra, Staroźreby, Ciółkowo, Rogozino, Płock, by obsłużyć mieszkańców z 4 gmin: Drobin, Staroźreby, Radzanowo i Stara Biała. W planach znajduje się także utworzenie linii ze Słubic do Płocka wzdłuż Wisły, a także Płock – Wyszogród przez DK 62. Działań zatem nie brakuje, skąd więc tyle trudności? Starosta wyjaśniał: – Mamy konflikt przepisów prawnych, które od razu stawiają nas na przegranej pozycji. To, co my możemy zaoferować, jest mniej atrakcyjne.

Innymi słowy starostwo ma za małe możliwości, np. nie może finansować ulg na przejazdy. Wystąpienie w roli operatorów nakłada na przewoźników znacznie większe standardy do spełnienia. Ponadto samorząd musi bardziej reagować na potrzeby społeczne, a te niekonieczne są zbieżne z rentownością, kiedy zainteresowanych przejazdem jest tylko kilka osób. Przewoźnicy mogą tak kształtować linie, aby im się to po prostu opłacało. – Obecnie przysługuje im możliwość składania wniosków o refundację wszystkich ulgowych przejazdów. Ministerstwo Infrastruktury odsuwa prace dotyczące uregulowań – a nie wiadomo, w jakim kierunku te zostaną pokierowane. Teraz na terenie gmin organizatorem transportu zbiorowego jest wójt, burmistrz, a zadaniem starosty jest dowiezienie z terenu gminy do miejscowości, w której znajduje się siedziba powiatu, czyli w tym przypadku do Płocka.

Ułatwieniem dla podróżnych od 3 września ma być zakładka na stronie internetowej Starostwa Powiatowego, w której można znaleźć trasy, rozkłady jazdy, przystanki i numer telefonu, gdyby ktoś chciał zasięgnąć informacji. Za jednorazowy bilet na trasie Drobin – Płock czy Bodzanów – Płock wcześniej płaciło się 14 zł. Od 3 września będzie to odpowiednio 10 i 9 zł. – Nie będzie drożej – zapewniał Bieniek. Trzeba jednak pamiętać, że ceny ostatecznie kształtuje przewoźnik. Nie ma tu dopłat ze strony urzędu (bo na to nie pozwala prawo). Nadal można liczyć na ulgowe bilety.

Nie obyło się bez akcentu wyborczego. – Jeśli uda się zdobyć wynik wyborczy, to jednym z pierwszych zadań do wykonania będzie plan utworzenia regionalnego systemu transportu publicznego w oparciu o miasto Płock, powiat płocki, sierpecki i gostyniński, i we współpracy z samorządem województwa, aby wypełnić białe plamy – zaznaczył Bieniek. – Musimy wnioskować o zmiany w ustawie, która nam w tej chwili związuje ręce.

Skąd wziąć pieniądze? Zdaniem starosty najwyższy czas, aby rząd podzielił się wpływami z podatku VAT. – Gmina ma wkład w podatku PIT, CIT, dysponuje środkami z podatku od nieruchomości, rolnego, z innych opłat. Natomiast powiat jest na końcu tego ogonka, ma tylko udział w PIT i CIT. Nasz udział w podatku PIT to 17-18 mln w tym roku, z CIT niespełna 500 tys. zł.

Tomasz Kominek, szef płockiej delegatury Mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego, punktował działania na rzecz transportu, w tym remonty dróg, inwestycje w nowe autobusy dzięki środkom unijnym. Podczas Konwentu Marszałków w Płocku marszałkowie podtrzymali stanowisko o dążeniu do jak najszybszej nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym wraz ze wskazaniem źródeł finansowania. Także stanowisko sejmiku wojewódzkiego, w którym zwrócono się do władz centralnych o podjęcie pilnych działań regulujących przepisy dotyczące przewozów autobusowych, pozostaje bez odzewu. – Dziś wiemy, że to wszystko ląduje w koszu – podsumował również w kontekście artykułu z „Gazety Prawnej”. Wynika z niego, że Ministerstwo Infrastruktury postanowiło przesunąć termin rozpatrywania projektu. Za konieczne uznano dodatkowe analizy. Oznacza to, że zapewne dojdzie do przedłużenia ważności zezwoleń na świadczone usługi transportowe, które wygasają 31 grudnia. Najwcześniejszy termin możliwych nowych regulacji to styczeń 2021 r.

Starosta na koniec jeszcze dodał: – Czy zdamy test, to dopiero okaże się po 3 września.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (6)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.