O tym, że wynagrodzenie powinno być wypłacane w określonym terminie, wie każdy pracownik. Często zdarza się jednak, że pracodawca nie wywiązuje się z tego obowiązku. Co zrobić w takiej sytuacji? Gdzie i do kogo zwrócić się o pomoc w odzyskaniu pieniędzy należnych z umowy o pracę?
Dowiedz się, ile Ci się należy
Zanim zwrócisz się po pomoc w wyegzekwowaniu od szefa zaległej pensji, dowiedz się jak wysokie zarobki Ci się należą. Pomocny w tym będzie kalkulator wynagrodzenia. Z podstawy pensji obliczy składki, jakie należy odprowadzić do Zakładu Usług Społecznych, wysokość zaliczki na podatek, którą trzeba wnieść do Urzędu Skarbowego i wreszcie jaka suma realnie zasilić powinna Twój rachunek. Wszystko to szybko i bezbłędnie wskaże kalkulator brutto i netto.
Kiedy i jak powinna być wypłacana pensja?
Wynagrodzenie przysługujące z umowy o pracę powinno być wypłacane każdego miesiąca, w dniu wskazanym w kontrakcie. Bez pisemnej zgody pracownika pensja nie trafi na jego rachunek bankowy. W takim przypadku zamiast wysyłać przelew, pracodawca wypłaci ją w formie gotówkowej. Wynagrodzenie trafia do pracowników po upływie danego miesiąca.
Pracodawca nie zapłacił. Co zrobić?
Wiedząc, ile powinna wynieść nasza pensja po odliczeniu wszelkich składek i zaliczek na podatek łatwo kontrolować, czy pracodawca w pełni wywiązuje się ze swojego obowiązku, jakim jest wypłata wynagrodzenia. Zdarzają się sytuacje, gdy kwota nie jest równa tej, która powinien otrzymać pracownik lub pensja w ogóle nie jest wypłacanaW przypadku zauważenia jakichkolwiek rozbieżności w kwotach, warto poprosić o wgląd do dokumentów, na podstawie których obliczone zostało wynagrodzenie. Gdy znajdziemy w nich błąd, pracodawca powinien go skorygować i wyrównać pensję o brakującą kwotę. Jeśli tego nie zrobi, zwleka z wypłatą wynagrodzenia lub jej nie realizuje, możemy skorzystać z pomocy wnioskując ze skargą do Państwowej Inspekcji Pracy lub składając pozew do Sądu Pracy.