Kolejne dwa nowoczesne autobusy szynowe wyjechały na mazowieckie tory. W barwach Kolei Mazowieckich będą one kursowały na trasie Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno. We wtorkowym uroczystym przekazaniu pociągów w Płocku, połączonym z przejazdem inauguracyjnym na trasie Płock–Sierpc, wzięli udział Adam Struzik, marszałek województwa, Waldemar Kuliński, przewodniczący Rady Nadzorczej Kolei Mazowieckich oraz członkowie zarządu Spółki „Koleje Mazowieckie – KM”: Czesław Sulima i Dariusz Grajda.
Całkowita długość pojazdu to 24,5 m, a maksymalna prędkość – 120 km/h. Umowa na dostawę dwóch nowoczesnych autobusów szynowych została podpisana w lipcu br. pomiędzy firmą PESA Bydgoszcz a województwem mazowieckim. Koszt zakupu to 13,5 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodzi z dotacji rządowej, a 6,2 mln zł ze środków samorządu województwa.
Szynobusy są klimatyzowane, monitorowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz matek z dziećmi. W każdym jest 68 miejsc siedzących, zamknięty system WC oraz przewijaki dla niemowląt. W pojazdach zostały zamontowane także specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dodatkowo zamontowane zostały kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Pojazd posiada także wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany został system, umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Co ważne, szynobusy są także przyjazne środowisku, wyposażone w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO3b. Charakteryzują się mniejszą emisją substancji szkodliwych do atmosfery. Zakup szynobusów to w dłuższej perspektywie oszczędność dla spółki. Przejazd pojedynczego szynobusu jest bowiem znacznie tańszy, co ma duże znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu.
Oprócz obsługi trasy Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno, nowe pojazdy, ze względu na niskie koszty eksploatacji i wymagania techniczne, mogą być wykorzystywane na liniach niezelektryfikowanych i trasach mniej obciążonych.
Fot. UMWM