reklama

Czy płocczanie przekonają się do samochodów elektrycznych? I ile takie auto kosztuje?

Opublikowano:
Autor:

Czy płocczanie przekonają się do samochodów elektrycznych? I ile takie auto kosztuje? - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościCzy samochody elektryczne są za drogie? Może ładują się zbyt długo? Co ze stacjami ładowania? Czy na rynku jest mały wybór pojazdów elektrycznych? A także kto mógłby być takim autem zainteresowany?

Czy samochody elektryczne są za drogie? Może ładują się zbyt długo? Co ze stacjami ładowania? Czy na rynku jest mały wybór pojazdów elektrycznych? A także kto mógłby być takim autem zainteresowany?

W Płocku od 14 stycznia więcej będzie hulajnóg elektrycznych (40) udostępnionych przez prywatny podmiot niż samochodów elektrycznych (9). Elektromobilność w Płocku jest w zasadzie w powijakach, co ma się jednak zmienić. W Ratuszu trwają prace nad przygotowaniem Strategii rozwoju elektromobilności (powinna być gotowa do września 2020 r.). Dokument powstaje z kilku powodów: spełnienia warunków ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 11 stycznia 2018 r., dążenia do ograniczenia niskiej emisji, czy też zaspokojenia potrzeb w zakresie transportu. W czwartek w Domu Darmstadt była okazja, aby bliżej zapoznać się tematem elektromobilności, wypowiedzieć się podczas trwających ponad dwie godziny warsztatów. Frekwencja była bardzo niska - zjawiło się zaledwie kilka osób. Ratusz reprezentował Piotr Niesłuchowski, kierownik Referatu Strategii i Planowania, były także przedstawicielki Krajowej Agencji Poszanowania Energii S.A. w charakterze prowadzących spotkanie. W trakcie zachęcano do wypełniania ankiety o elektromobilności, co można zrobić do 17 stycznia na stronie www.rozwojmiasta.plock.eu. Wyniki będą służyły do przygotowania dopasowanych do zapotrzebowania mieszkańców działań związanych z rozwojem elektromobilności poprzez budowę niezbędnej infrastruktury w mieście, a także wzrost wykorzystania pojazdów elektrycznych.

Stacji ładowania w Polsce jest coraz więcej. Lokalizacje możemy znaleźć w internecie wraz z danymi m.in. o liczbie punktów ładowania i mocy. Pamiętajmy, że czym innym jest punkt ładowania, a czym innym stacja. Stacja ładowania to urządzenie budowlane bądź wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania. Z kolei punkt ładowania to urządzenie umożliwiające ładowanie pojazdu elektrycznego lub hybrydowego (o normalnej mocy, czyli mniejszej lub równej 22 kW, bądź o dużej mocy - większej niż 22 kW). Są też superładowarki o mocy 100 bądź więcej kW.

Obecnie przy płockim ratuszu powstaje stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Wcześniej stację udostępnił PKN Orlen, kolejne dwie znajdują się przy Leroy Merlin i Auchan (te dwie obecnie nie działają). Zgodnie z ustawą w mieście takim, jak z Płock z liczbą mieszkańców przekraczającą 100 tys. i liczbą zarejestrowanych samochodów powyżej 60 tys. (przy czym na 1000 osób przypada minimum 400 aut), wymagane jest przynajmniej 60 punktów ładowania dla pojazdów z napędem elektrycznym (czyli dla e-samochodów, e-autobusów, e-skuterów, e-hulajnóg) na ogólnodostępnych stacjach ładowania. Cel powinien zostać osiągnięty do końca 2020 r. W Płocku wstępnie rozważają 22 lokalizacje stacji ładowania (do tego dodajemy 3 istniejące): Cmentarz Bielska Park&Ride (parkuj i jedź), dworzec, Greenway Norauto, Harcerska P&R, Kobylanka, Kolejowa / Stoczniowiec, Kościuszki Szpital, Królewiecka / Nowy Rynek, Kutrzeby SP8, Leroy Merlin, Łączniczek, Mickiewicza / Stadion, Orlen Arena, Orlen Chemików 7, Ostatnia / Jana, Park 27 dębów, Piaska, pl. Obrońców Warszawy, Podolanka, Rembielińskiego Targowisko, Rybaki, Stary Rynek, Szpital Winiary, UMP - Piłsudskiego, Zoo.

Czas ładowania

Średnio naładowana bateria o pojemności 50 kWh powinna wystarczyć na przejechanie ok. 300-400 km. Gdybyśmy chcieli naładować baterię do maksimum, korzystając z punktu ładowania o mocy 2,4 kW, wówczas niestety poczekamy ok. 21 godz. Aby ten czas skrócić do ok. 2 godz. (w tym czasie można np. zrobić zakupy) punkt ładowania musi mieć moc 22 kW (takie mają być w Płocku).

Cena

Według jednego z mieszańców, Waldemara Ejdysa, samochodem elektrycznym mogą być zainteresowane bardziej zamożne osoby, mieszkające w Płocku bądź blisko miasta, kupujące raczej drugie auto. Na początek w grę wchodzi spory wydatek, chociaż cena nie musi być dużo wyższa od samochodu spalinowego. Dla osób zainteresowanych wprowadzono zachętę w postaci dopłaty z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (30 proc. do jednego pojazdu do 8 miejsc, czyli nie więcej niż 37,5 tys. zł do jednego auta, przy czym maksymalna cena nabycia nie może przekraczać 125 tys. zł - ogłoszenie naboru, na który trzeba poczekać ze złożeniem wniosku, dla osób fizycznych nie wykonujących działalności gospodarczej powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2020 r.).

Najtańsza jest skoda CitiGOe (poniżej 80 tys. zł), uzyskując dopłatę za samochód zapłacimy 51,3 tys. zł. W grupie podstawowych pojazdów (z dopłatą) wybieramy spośród ośmiu modeli. Być może do ceny pod dotację będzie również dostosowany volkswagen ID.3. Można też spodziewać się chwytów marketingowych ze strony producentów chociażby poprzez rabat, który umożliwi pozyskanie dofinansowania z FNT. Na rynku modeli jest już kilkadziesiąt, a ich liczba wzrasta. Nie wszystkie samochody elektryczne są ładne, aczkolwiek gusta bywają różne. - Im bardziej to wszystko będzie proste, tym bardziej to się będzie przyjmowało. Proste oznacza powtarzalne w produkcji i tanie. Ten element na pewno zaważy. Jeśli ta cena produktu kiedyś przekroczy jakąś barierę psychologiczną np. 100 tys. zł, a jednocześnie ten pojazd będzie funkcjonalny, to będzie to element przesądzający. Od tego momentu zacznie się ruch w interesie - uważał Ejdys.

Dopłaty nie stanowią jedynej zachęty. Według ustawy samochody w pełni elektryczne mają możliwość darmowego parkowania na terenie płatnego parkingu. Posiadacz samochodu elektrycznego może dowolnie poruszać się buspasem razem z autobusami, omijając tym samym korki w godzinach szczytu.

Do ogólnej ceny samochodu należałoby doliczyć koszty jego eksploatacji. Średnie zużycie energii takiego samochodu to 15 kWh na 100 km. Ceny ładowania na stacjach wahają się od ponad 1 zł do przeszło 2 zł.

Podczas spotkania przekonywano, że koszty codziennej eksploatacji są mniejsze niż w przypadku pojazdów spalinowych. Przy średnim koszcie wynoszącym 1,5 zł za kWh, średnim spalaniu 13 kWh na 100 km, koszt za przejazd 100 km wyjdzie na poziomie 19,5 zł, natomiast przy domowym ładowaniu (w taryfie G11) koszt za pokonanie 100 km wyniesie 7,02 zł.

Wskazywano również na inne zalety aut elektrycznych, jak mniejszy hałas (podczas ruszania czy jazdy z niewielkimi prędkościami w aucie jest bardzo cicho), przyczyniają się także do powstania znacznie mniejszej ilości dwutlenku węgla. To z jednej strony, zaś z drugiej - odnosząc się do wpływu na środowisko - trzeba zwrócić uwagę na źródła energii elektrycznej, czy ta powstaje poprzez spalanie węgla (w Polsce w 2018 r. to 78,2 proc.), czy też jest uzyskiwana ze źródeł odnawialnych. Problematyczna jest np. utylizacja baterii (producenci szukają możliwości na ich  ponowne wykorzystanie). Waldemar Ejdys dopowiadał, że to nie takie proste: - W tej chwili nie istnieją technologie, który zapewnią efektywną utylizację, a poszukiwanie skutecznej technologii trwa od wielu lat.

Duże ryzyko niebezpieczeństwa?

Podobnie jak przy samochodach spalinowych zawsze może dojść do kolizji czy wypadku. Producenci pojazdów elektrycznych szukają coraz lepszych rozwiązań, np. są wprowadzane systemy umożliwiające wczesne wykrycie pieszego wychodzącego na pasy i automatyczną reakcję układu hamulcowego. Innym stosowanym rozwiązaniem są dźwięki ostrzegające pieszego przed nadjeżdżającym samochodem. Do zapobiegania ryzyku powstania pożaru czy porażenia prądem służą specjalne systemy bezpieczeństwa. Np. w volkswagenie w razie wypadku przepływ prądu w akumulatorze jest natychmiast przerywany. Poza tym, akumulator znajduje się w odpornej na zderzenia obudowie umieszczonej w podłodze pojazdu, gdzie jest chroniony przed uszkodzeniem.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo