Reklama

Czeka nas komunikacyjny pat? Czym dojedziemy do pracy?

Opublikowano:
Autor:

Czeka nas komunikacyjny pat? Czym dojedziemy do pracy? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Z końcem czerwca działalność transportową prawdopodobnie zakończą grupy należące do największej na polskim rynku firmy transportowej. Radni województwa mazowieckiego oczekują od Rządu RP podjęcia działań i przyspieszenia prac nad zmianą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Z końcem czerwca działalność transportową prawdopodobnie zakończą grupy należące do największej na polskim rynku firmy transportowej. Radni województwa mazowieckiego oczekują od Rządu RP podjęcia działań i przyspieszenia prac nad zmianą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

Działalność prawdopodobnie zakończą Grupy Mobilis Sp. z o.o., PKS-y w Ciechanowie, Ostrołęce i Mińsku Mazowieckim. W praktyce oznacza to, że od 1 lipca br. część mieszkańców może stracić możliwość dojazdu do placówek służby zdrowia, szkół, pracy, ośrodków kultury, punktów usługowych czy placówek pocztowych.

- To bardzo trudna sytuacja, w której mieszkańcy Mazowsza mogą zostać pozbawieni połączeń autokarowych - podkreśla marszałek Adam Struzik. - Niestety samorządy lokalne same sobie z tym problemem nie poradzą. Potrzebne jest wsparcie państwa zarówno na poziomie prawnym, jak i finansowym.

Na Mazowszu działa obecnie 17 przedsiębiorstw komunikacji samochodowej. Ich głównym zadaniem jest prowadzenie działalności przewozowej osób, część z nich prowadzi także stacje dystrybucji paliw oraz stacje diagnostyczne. Większość skupiona jest na wykonywaniu przewozów o zasięgu lokalnym: gminnym, powiatowym, w części również międzypowiatowym. 

W zależności od charakteru przewozów pozwolenia na regularne przewozy osób transportem drogowym wydają: marszałek województwa, prezydent, starosta, burmistrz i wójt. Liczba zezwoleń wydanych przez marszałka na koniec 2017 roku wyniosła prawie 900, co pokazuje, z jaką skalą zjawiska mamy do czynienia.

Zadaniem marszałka jest objęcie przewozami użyteczności publicznej głównej sieci transportowej województwa. Zadanie to realizują dwie spółki kolejowe - Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa. 

- Jest to olbrzymie, coroczne obciążenie finansowe - informuje Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. - Samorząd przeznacza na to w sumie 250 mln zł. 

Tymczasem połączenie pozostałych miast powiatowych z Warszawą, a także zapewnienie skomunikowania pomiędzy miastami powiatowymi należy do zadań pozostałych jednostek samorządu terytorialnego - gmin i powiatów. Połączenia te są organizowane głównie jako linie dowozowe do węzłów przesiadkowych lub głównych korytarzy transportowych - na zasadzie porozumień pomiędzy samorządami. 

- Z przeprowadzonych przez samorząd województwa mazowieckiego analiz dokonanych na podstawie dopłat do biletów ulgowych wynika, że w ostatnich latach działalność transportowa staje się coraz bardziej nierentowna - informuje Marta Milewska. 

Duży wpływ na zaistniałą sytuację ma brak stabilnych uregulowań prawnych umożliwiających inwestowanie przez przewoźników w tabor i infrastrukturę. Projekt dotyczący zmiany ustawy o publicznym transporcie zbiorowym cały czas jest na etapie uzgodnień. Nie są również znane ostateczne rozwiązania, jakie zostaną w niej zawarte. Taka sytuacja trwa już od dwóch lat.

- Organizowanie przez samorząd publicznego transportu zbiorowego bez dodatkowego dofinansowania może okazać się niemożliwe- informuje Marta Milewska. - Jedynym rozwiązaniem jest rozważenie przez Rząd RP przekazania środków finansowych umożliwiających realizację zadania. 

Radni województwa mazowieckiego oczekują od Rządu RP podjęcia działań i przyspieszenia prac nad zmianą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, m.in. w zakresie finansowania publicznego transportu drogowego. 

Sprawą w najbliższym czasie zajmie się komisja sejmikowa.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE