Reklama

Reklama

CPK i szybka komunikacja dla Płocka. Umowa na master plan

Opublikowano: czw, 12 lis 2020 19:33
Autor:

CPK i szybka komunikacja dla Płocka. Umowa na master plan - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Jeszcze w tym roku spółka Centralny Port Komunikacyjny zamierza podpisać umowę z wykonawcą tzw. master planu CPK. Inwestycja zakłada, że podróż koleją z Płocka do Warszawy potrwa tylko 45 minut, a do Gdańska - 1h 20 minut. 

Reklama

Jeszcze w tym roku spółka Centralny Port Komunikacyjny zamierza podpisać umowę z wykonawcą tzw. master planu CPK. Inwestycja zakłada, że podróż koleją z Płocka do Warszawy potrwa tylko 45 minut, a do Gdańska - 1h 20 minut. 

Sporo dzieje się ostatnio wokół CPK. Przypomnijmy, że plany są imponujące, ma to być inwestycja rzędu 100 mld zł. CPK ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Baranów, gdzie zaplanowano CPK (w tym port lotniczy Solidarność), położony jest 80 km od Płocka, ok. 40 km na zachód od Warszawy. Właśnie tam rząd planuje m.in. budowę portu lotniczego, który ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Do tego mają dojść też inwestycje kolejowe obok lotniska i liczne połączenia na terenie kraju. Powstać ma sieć 1800 km linii kolejowych oraz 400 km dróg ekspresowych.

W końcu października Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023". Spółka CPK planuje do końca br, ogłosić przetargi na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla 560 km (z 1800 km planowanych) linii kolejowych. W Dzienniku Urzędowym UE ukazało się ogłoszenie informacyjne w tej sprawie.

Najnowsza decyzja dotyczy przygotowania tzw. master planu. To kluczowe opracowanie przedprojektowe, od którego zależą m.in. ostateczna lokalizacja i koncepcja finansowania portu lotniczego. Ofery złożyły trzy konsorcja: francusko-hiszpańskie ADP i IDOM, holenderska grupa NACO oraz niemiecko-austriacki ILF. W skład opracowania wejdą m.in: prognozy ruchu lotniczego (z uwzględnieniem wpływu COVID-19), analizy przepustowości infrastruktury lotniskowej, strategia operacyjna systemu bagażowego i obsługi logistycznej oraz analizy kosztowe i specjalistyczne. 

- Master plan zapewni integrację lotniska z siecią kolejową i drogową. Opracujemy także zasady rozwoju najbliższego otoczenia CPK, tzw. Airport City.  Wspólnie przygotujemy także wszystkie inne dokumenty konieczne do stworzenia projektu Portu Solidarność. Jeżeli nie będzie odwołań od procedury przetargowej,  jeszcze w tym roku podpiszemy umowę z wybranym wykonawcą - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Równolegle CPK prowadzi postępowanie na doradcę strategicznego. Konkurują dwa porty lotnicze z Azji: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. Doradca strategiczny ma zapewnić wiedzę operacyjną i komercyjną dotyczącą projektowania, budowy i efektywnego zarządzania dużym lotniskiem przesiadkowym. Wybór doradcy także ma nastąpić w tym roku.

Kiedy będą efekty tych wielu prac, bo to najbardziej interesuje płocczan i mieszkańców regionu? 

"Szprycha" nr 1 prowadzić ma z Baranowa przez Płock do Włocławka, a stamtąd rozgałęziać się w dwóch kierunkach: do Trójmiasta oraz Koszalina. W okolicy Płocka trasa kolejowa ma biec po północnej stronie miasta, bardzo blisko, tuż za terenem PKN Orlen. Plan zakłada, że kolejowy odcinek z Warszawy do CPK powstanie w 2027 r., a trasa Płock - CPK - w roku 2030.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (31)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.