reklama

Co z poszerzeniem Wyszogrodzkiej i przybliżeniem S10? Nowakowski: nastała głucha cisza

Opublikowano:
Autor:

Co z poszerzeniem Wyszogrodzkiej i przybliżeniem S10? Nowakowski: nastała głucha cisza - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościKilkukilometrowe korki na ul. Wyszogrodzkiej to codzienność. Codzienność, która miała się zmienić wraz z budową drugiej nitki. Niemal równo rok temu prezydent Andrzej Nowakowski podpisał z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad porozumienie w tej sprawie. Dziś włodarz miasta mówi "sprawdzam" i grzmi: - minął rok, a w tej sprawie nic się nie wydarzyło. Brak konkretnych działań jest złym znakiem dla Płocka.

Kilkukilometrowe korki na ul. Wyszogrodzkiej to codzienność. Codzienność, która miała się zmienić wraz z budową drugiej nitki. Niemal równo rok temu prezydent Andrzej Nowakowski podpisał z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad porozumienie w tej sprawie. Dziś włodarz miasta mówi "sprawdzam" i grzmi: - minął rok, a w tej sprawie nic się nie wydarzyło. Brak konkretnych działań jest złym znakiem dla Płocka. 

O tym, że Płock jest dziurą komunikacyjną, nie trzeba nikogo przekonywać. Do najbliższej autostrady A1 jest ponad 50 kilometrów, istniejące połączenia kolejowe to ponury żart. To zaniedbania kilkunastu ostatnich lat. Dziś prezydent Andrzej Nowakowski, posłanka Elżbieta Gapińska i europoseł Dariusz Rosati przekonywali, że z perspektywy rozwoju komunikacyjnego Płocka, ostatnie cztery lata zostały stracone. 

Poszerzenie Wyszogrodzkiej 

Miasto od lat zabiega o wybudowanie drugiej linii ul. Wyszogrodzkiej. To wąskie gardło w komunikacji Płocka i droga wylotowa na Warszawę. Miasto jest gotowe do partycypacji w kosztach rozbudowy, 25 maja 2018 roku Andrzej Nowakowski podpisał nawet porozumienie w tej sprawie. Jak dodał, płocki ratusz przekazał Dyrekcji wszystkie koncepcje, projekty.

[ZT]16605[/ZT]

[ZT]18492[/ZT]

[ZT]19204[/ZT]

Inwestycja w granicach miasta została podzielona na trzy etapy, a pierwsze, optymistyczne szacunki mówiły, że inwestycja może być ukończona w 2021 roku. Jak przekonuje prezydent, od momentu podpisania porozumienia z GDDKiA, w tej sprawie nie wydarzyło się nic. 

- Jedyna informacja jest taka, ze Generalna Dyrekcja planuje przystąpić do pierwszych prac na dk 62 od granic Płocka do Wyszogrodu. Nasz odcinek leży odłogiem. Brak konkretnych działań jest bardzo złym znakiem dla Płocka. Jest też bardzo irytujący w kontekście różnych deklaracji i obietnic, opowiadania historii o Centralnym Porcie Komunikacyjnym czy też budowie drugiego lotniska w Radomiu na miejscu już istniejącego - grzmiał w Sali Sejmowej ratusza Andrzej Nowakowski. - Z jednej strony słyszymy, że jesteśmy gotowi wydać pół miliarda złotych na lotnisko w Radomiu, z którego i tak nikt nie chce latać. Mamy też informację, że jak powstanie Centralny Port Komunikacyjny do Warszawy będziemy dojeżdżać w 45 minut, ale nie jesteśmy w stanie przystąpić do realizacji jednej, prostej inwestycji, jaką jest budowa drugiej nitki Wyszogrodzkiej. Próbujemy karmić ludzi bajkami jak pięknie będzie po wybudowaniu CPK, a kiedy wystarczyłoby przystąpić do realizacji zawartego porozumienia, Znaleźć nie miliardy euro, a kilka milionów złotych, tych pieniędzy po prostu nie ma. 

Czy miasto mogłoby samodzielnie zrealizować inwestycję w swoich granicach administracyjnych, czyli od "Panoramy" do skrzyżowania z ul. Harcerską? - Nie jest to możliwe - odpowiedział Nowakowski. 

[ZT]22339[/ZT]

Droga ekspresowa S10

Z punktu widzenia miasta równie ważne jest przybliżenie drogi ekspresowej S10. Tuż przed parlamentarnymi wyborami w 2015 roku rząd Ewy Kopacz zmienił ślad, po jakim ma zostać wytyczona trasa, na korzyść Płocka. Zgodnie z tą koncepcją droga ekspresowa S10 przebiegałaby ok. 20 km od Płocka. Dziś na stronie GDKKiA można znaleźć mapę, w której S10 jest wytyczona jednak przez Sierpc. W opisie postępów nad budową trasy na stronie Dyrekcji przy S10 jest komunikat: Obecnie prowadzone są prace studialne związane z wyznaczeniem korytarza przebiegu planowanej S10 na terenie województwa mazowieckiego.

- Okazuje się, że nic w tym względzie się nie dzieje. W tej kadencji interpelowałam w tej sprawie trzy razy. Cały czas otrzymuję odpowiedzi, że coś się będzie działo, ale nie bardzo wiadomo kiedy. Ostatnia odpowiedź, ze stycznia tego roku, brzmi mniej więcej tak, że w następnej perspektywie unijnej, pod warunkiem że będą zwiększone środki na te działania. Jesteśmy chyba jedynym ponad stutysięcznym miastem, które jest tak słabo skomunikowane jeśli chodzi o drogi ekspresowe i kolej - wskazywała posłanka Elżbieta Gapińska.

Jak dodał prezydent Nowakowski, większość dróg wylotowych z miasta, takich Dobrzyńska, Dobrzykowska czy Otolińska zostały wyremontowane. Powstała też obwodnica. 

- Mogliśmy to zrobić, bo to jest w granicach miasta. To, co leży w kompetencjach rządu, niestety leży odłogiem. To też pretensja do parlamentarzystów PiS-u, którzy nie byli w stanie przekonać ministra - mówił prezydent. 

Kandydujący z okręgu mazowieckiego do Parlamentu Europejskiego Dariusz Rosati, że sytuacja komunikacyjna Płocka "graniczy ze skandalem". Dodawał, że inwestycja w infrastrukturę drogową i kolejową to jeden z czynników wyrównujących szans obszarów, a z tym Mazowsze ma ogromny problem.

[ZT]18862[/ZT]

Jak przedstawiciele Platformy Obywatelskiej tłumaczą, że w latach 2007-2015 nic w tym kierunku się nie działo? 

- Nie kwestionuję tego, ale wówczas budowały się autostrady i drogi potrzebne przy organizacji EURO 2012. Wiele z nich było wpisane w ten program [Program Budowy Dróg Krajowych - przyp. autora]. On był kontynuowany po 2012, bo wiadomo, że nie wszystkie autostrady zostały wtedy wybudowane. Kiedy było to możliwe, zostało wpisane - odpowiedział prezydent Nowakowski. - Dziś ktoś rządzi już cztery lata. Mówimy "sprawdzam". 

- Proszę spojrzeć na moje interpelacje. Cały czas o tym pisałam, mówiłam, zabiegałam. W październiku 2015 skutecznie - dodawała Elżbieta Gapińska. 

- W tej chwili autostrady są wybudowane. S10 musiała ustąpić priorytetem autostradą, ale one już są. Nie dało się wszystkiego zrobić na raz - uzupełnił Dariusz Rosati. - To całkiem naturalne, że startując z okręgu mazowieckiego mówię o sprawach dotyczących tego okręgu. Uważam, że to mój obowiązek - dodał zapytany o to, dlaczego podnosi takie sprawy w kampanii wyborczej. 

Kwestia drogi ekspresowej S10 będzie jednym z tematów, którymi zajmie się Rada Miasta Płocka na najbliżej sesji 30 maja. 

Rys trasy S10 przybliżonej w kierunku Płocka 

Mapa drogowych inwestycji na Mazowszu, źródło: GDDKiA 

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo