Warszaty „Kopernik w terenie” to część dużego projektu edukacyjnego „Przewrót kopernikański”. Może on doprowadzić do radykalnych zmian sposobu nauczania w polskich szkołach. Pierwsze warsztaty odbędą się już w najbliższą sobotę, 19 października w godzinach 9-16 w Hotelu Płock. Kolejne realizowane będą w Bydgoszczy i Łomży.
– Zaczynamy od Płocka, doceniając zwłaszcza udział nauczycieli z tego regionu w naszych wcześniejszych działaniach, np. konferencji „Pokazać-Przekazać 2013”, na której pojawili się edukatorzy z Płocka i z gminy Drobin. Bardzo ważne jest dla nas, że w nauczycielach znajdujemy nie odbiorców szkoleń, ale partnerów dyskusji o polskiej edukacji – powiedział nam Przemysław Wiśniewski z działu komunikacji i promocji Centrum Nauki Kopernik. – Na sobotnich warsztatach będziemy uczyć eksperymentowania z uczniami, innowacyjnej metody IBSE i wielu innych.
Podczas zajęć, które prowadzić będą trenerzy z Centrum Nauki Kopernik nauczyciele będą mogli dowiedzieć się, jak wyglądają metody pracy bazujące na naukowych eksperymentach i dowiedzieć się, jak stosować praktycznie metodę IBSE.
W warsztatach mogą uczetniczyć nauczyciele przyrody ze szkół podstawowych oraz nauczyciele przedmiotów ścisłych i przyrodniczych ze szkół gimnazjalnych. Chętni muszą do piątku 18 października (do godziny 12) wypełnić formularz zgłoszeniowy, dostarczyć na warsztaty prawidłowo wypełnioną i podpisaną deklarację uczestnictwa oraz oświadczenie uczestnika projektu. Jedną szkołę mogą reprezentować najwyżej dwie osoby.
W trakcie sobotnich warsztatów najbardziej interesująco zapowiada się część eksperymentalna, podczas której przeprowadzone zostanie pięć eksperymentów związanych z podstawą programową nauk przyrodniczych i ścisłych. Zaprezentowanych zostanie pięć stopni zaangażowania wg metody IBSE.
Trenerzy prowadzący warsztaty omówią z ich uczestnikami przebieg wszystkich eksperymentów, zasadność i przydatność ich stosowania. Poprowadzą również moderowaną dyskusję dotyczącą mocnych i słabych stron metody IBSE oraz możliwości wynikających z wprowadzenia ich do szkół.
Fot. Archiwum Centrum Nauki Kopernik