Reklama

Reklama

Budowa CPK ma ruszyć za trzy lata. Szybka kolej w Płocku?

Opublikowano: pt, 31 lip 2020 21:26
Autor:

Budowa CPK ma ruszyć za trzy lata. Szybka kolej w Płocku? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Rząd planuje pierwszy etap budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ma się rozpocząć za trzy lata. Plan zakłada, że podróż pociągiem z Płocka do Warszawy zajmie zaledwie 45 minut. Prawdopodobnie na część kolejową i drogową dotację przeznaczy Unia, ale nie możemy liczyć na wsparcie dla lotniska.

Reklama

Rząd planuje pierwszy etap budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ma się rozpocząć za trzy lata. Plan zakłada, że podróż pociągiem z Płocka do Warszawy zajmie zaledwie 45 minut. Prawdopodobnie na część kolejową i drogową dotację przeznaczy Unia, ale nie możemy liczyć na wsparcie dla lotniska.

CPK to megainwestycja, wyceniana na minimum 100 mld zł, dająca ponad 100 tys. miejsc pracy, bardzo ważna także dla mieszkańców regionu płockiego. CPK być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, łączącym transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Baranów, gdzie zaplanowano CPK, położony jest 80 km od Płocka, ok. 40 km na zachód od Warszawy. Właśnie tam rząd planuje m.in. budowę portu lotniczego, który ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Do tego mają dojść też inwestycje kolejowe obok lotniska i liczne połączenia na terenie kraju.

To na razie tylko plan, mówimy o polach i łąkach, które mają zamienić się w CPK. Jest sporo krytycznych uwag na temat tego projektu, ale rząd wydaje się być zdeterminowany. Właśnie poinformowano, że rozpoczęły się przygotowania do pierwszego etapu budowy Portu, plan ma być gotowy jesienią br. a budowa ma ruszyć w 2023 r. 

Celem pierwszego etapu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań co do realizacji oraz określenie efektywnego planu realizacji, a także przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych.

CPK to ogromny koszt, w jakim zakresie możemy liczyć na Unię Europejską?

- Środki europejskie mogą być wykorzystane do sfinansowania infrastruktury okołolotniskowej. Pieniądze nie mogą być przeznaczane na budowę lotnisk i infrastrukturę lotniskową, ale na drogi i koleje już tak - podkreślała na łamach Money.pl minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. - Trudno mówić o kwotach, musimy sprawdzić całościowe potrzeby. Choćby koleje - to są analizy, obliczenia, gdzie można je wybudować.

Zdaniem Marcina Horały, ministra ds. CPK, zwłaszcza teraz, kiedy koronawirus zahamował rozwój gospodarczy, taki projekt jest potrzebny jako stymulator wzrostu PKB. Do roku 2023 opracowywane będą kolejne fazy dokumentacji projektowej oraz uzyskiwane decyzje administracyjne niezbędne do wejścia w etap realizacji celów budowlanych.

CPK jest w całości własnością Skarbu Państwa, spółką strategiczną. Budowa ma się zakończyć w 2027 r. "Szprycha" nr 1 prowadzić ma z Baranowa przez Płock do Włocławka, a stamtąd rozgałęziać się w dwóch kierunkach: do Trójmiasta oraz Koszalina. Korytarze to wstępna wersja planu, ale można z nich wyczytać, że w okolicy Płocka trasa kolejowa ma biec po północnej stronie miasta, bardzo blisko, tuż za terenem PKN Orlen. Kolejowy odcinek z Warszawy do CPK ma powstać w 2027 r., a trasa Płock - CPK trzy lata później.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (31)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.