Kojarzycie znak "Kontrola prędkości fotoradar"? O planowanych zmianach, aby - jak podkreślono - wyjść naprzeciw oczekiwaniom kierowców, poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Nowe oznakowanie ma być bardziej czytelne. Chodzi o wprowadzenie znaków oznaczających początek oraz koniec strefy objętej pomiarem średniej prędkości.
- Ministerstwo Infrastruktury, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kierowców, opracowało nowe znaki informujące o odcinkowym pomiarze prędkości - czytamy na stronie ministerstwa. - Zmiana przepisów rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach ma na celu rozróżnienie oznakowania dla odcinkowego pomiaru prędkości od pomiaru punktowego.
Nowy znak D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” będzie wskazywał fragment drogi objęty odcinkowym pomiarem prędkości, natomiast znak D-51b „koniec automatycznej kontroli średniej prędkości” koniec tego odcinka.
Jak będą wyglądały nowe znaki? Przedstawiają drogę z ikonami dwóch aparatów fotograficznych, przy czym całość będzie na niebieskim tle. Znak D-51a w dolnym rogu ma również dodatkowo umieszczoną ikonę (miniaturę znaku B-33) wskazująca dopuszczalną prędkość jazdy na odcinku objętym pomiarem, z kolei na znaku D-51b przebiega ukośna czerwona linia.
- Obecnie znak D-51 stosowany jest zarówno dla pomiaru prędkości punktowego, jak też dla pomiaru odcinkowego. Oznakowanie pomiaru odcinkowego następuje przez umieszczenie tabliczki T-1a pod znakiem D-51, na której podawana jest długość odcinka pomiarowego, co nie stanowi wystarczającej informacji o obecności takiego pomiaru prędkości na drodze. Stąd potrzeba bardziej precyzyjnego poinformowania kierujących o odmiennym niż zazwyczaj sposobie wykonywania pomiaru - podało w uzasadnieniu Ministerstwo Infrastruktury. - Projekt rozporządzenia rozszerza ponadto zakres stosowania tabliczki T-1a o wskazywanie odległości znaku informacyjnego do początku odcinka drogi objętego pomiarem. Takie rozwiązanie pozwoli na umieszczenie dodatkowego znaku D-51a wraz z tabliczką T-1a przed początkiem odcinka drogi objętego kontrolą prędkości, w przypadku, gdy początek tego odcinka znajduje się w miejscu o ograniczonej widoczności, np. ze względu na geometrię drogi albo obiekty znajdujące się w jej bezpośrednim sąsiedztwie.
Projekty nowelizacji skierowano do konsultacji publicznych oraz uzgodnień międzyresortowych. Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w dzienniku ustaw.
Projekt nowych znaków - Ministerstwo Infrastruktury