Obserwując działania i zmiany w przemyśle rafineryjnym widzimy ogromy postęp i poprawę jakości paliwa w naszym kraju. Ogromny wpływ i jednocześnie sukces odgrywają tutaj przeprowadzane, regularne badania jakości paliwa prowadzone przez odpowiednie, wyznaczone do tego służby. Kontrola jakości paliwa jest ważna przede wszystkim dla ochrony silnika, paliwo o niewłaściwych parametrach ma negatywny wpływ na pace silnika, w ostateczności może doprowadzić do awarii. W artykule zaprezentowane zostaną profesjonalne oraz domowe metody weryfikacji jakości paliwa.
Profesjonalne bania jakości paliwa przez organy państwa
Wyznaczone przez państwo organy badania jakości paliwa działają za pośrednictwem specjalnie wydelegowanego pojazdu inspekcyjnego. Pracownicy poruszający się samochodem inspekcyjnym pobierają próbki pod obecnością pracownika konkretnej stacji paliw, cała procedura poboru kończy się zawsze podpisaniem stosownego protokołu, w którym zawarte są takie dane jak: miejsce, czas oraz warunki pogodowe występujące w trakcie badania. Następnie paliwo przechodzi wstępną weryfikację za pośrednictwem urządzenia ERASPEC.Pełnej analizie pod kątem zawartości estrów metylowych i benzenu zostają poddane substancje zawarte w próbkach. Dopiero w późniejszym kroku paliwo poddawane zostaje poddane znacznie bardziej szczegółowym badaniom. W procedurę laboratoryjną wchodzi między innymi: weryfikacja częstotliwości i gęstości drgań w temperaturze 15 stopni Celsjusza przy zastosowaniu stałej pomiarowej (zawsze z użyciem U-rurki), skład frakcyjny substancji, za pomocą metody fluorescencyjnej wykrawana zostaje zawartość siarki oraz poprzez odparowywanie strumienia żywic obecnych w badanej próbce.
Domowe metody weryfikacji jakości paliwa
Domowe sposoby na badanie jakości paliwa oczywiście istnieją, jednak należy się kurczowo trzymać konkretnych zasad. Najłatwiejszym rozwiązaniem jest zakup specjalistycznego testera, znaleźć go można w każdym sklepie motoryzacyjnym zarówno internatowym jak i stacjonarnym. Dzięki pomiarowi takim urządzeniem możemy zweryfikować poziom zanieczyszczeń zawarty w paliwie.Drugim sposobem do ustalenia obecności niepożądanych osadów w naszym paliwie jest obserwacja substancji. Nalewamy do przeźroczystego słoika paliwo, odstawiamy zakręcony słoik w suche, zaciemnione miejsce. Wracamy do badanego materiału po upłynięciu doby, jeśli wewnątrz pływają osady, oznacza to, że paliwo jest kiepskiej jakości.
Kolejnym sposobem, najszybszym jest uniesienie kilku kropli benzyny bezpośrednio na swoją skórę, delikatnie rozetrzeć. Jeśli skóra jest sucha, oznacza to, że benzyna jest dobra. Natomiast jeśli ślad po benzynie jest wilgotny, wskazuje to na różne niepożądane dodatki. Jest też możliwość zbadania substancji za pomocą węchu, w wypadku zbyt wyraźnego zapachu siarki świadczy to o zbyt dużej jej zawartości w paliwie.
Ostatnią popularna metoda jest badanie na kartce papieru. Wylewamy odrobinę paliwa na kartkę papieru, następnie należy odczekać, aż wszystko wyparuje. Różowe zabarwienie kartki wskazuje na potocznie nazywane „chrzczenie paliwa”, tym samym jest ono pomieszane z wodą.