Reklama

Reklama

Autobusy za darmo. Jak to jest możliwe?

Opublikowano: pon, 23 wrz 2013 17:28
Autor:

Autobusy za darmo. Jak to jest możliwe? - Zdjęcie główne
UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wiadomości Odpowiedź na tytułowe pytanie poznali uczestnicy konferencji „Bezpieczny i Zrównoważony Transport Miejski” zorganizowanej przez CIFAL Płock.

Reklama

Odpowiedź na tytułowe pytanie poznali uczestnicy konferencji „Bezpieczny i Zrównoważony Transport Miejski” zorganizowanej przez CIFAL Płock.

Od 1 stycznia 2013 roku w Tallinie obowiązuje całkowicie bezpłatny transport miejski. Prawo do korzystania z niego mają wyłącznie osoby zameldowane w stolicy Estonii. Od czasu wprowadzenia nowych uregulowań dotyczących miejskiej komunikacji w liczba mieszkańców Tallina powiększyła się o 11 tysięcy osób.

Z wyliczeń specjalistów wynika, że wprowadzenie bezpłatnego transportu w Tallinie kosztowało około 12 milionów euro. Tymczasem podatek dochodowy płacony przez tysiąc mieszkańców daje wpływ w wysokości około miliona euro. Jeżeli nowych mieszkańców będzie przybywać w dotychczasowym tempie, już niebawem nakłady na bezpłatną komunikację powinny się zwrócić.
 

Jak powiedział w trakcie swego wystąpienia Allan Allakula, dyrektor biura funduszy europejskich Urzędu Miasta Tallina, obecnie 21 procent mieszkańców estońskiej stolicy korzysta z transportu publicznego częściej niż przed 2013 rokiem. Dla niemal 70 procent mieszkańców transport publiczny stał się głównym sposobem na poruszanie się po mieście.

Tallin, który ma obecnie ponad 420 tysięcy mieszkańców, tworzy Europejską Sieć Bezpłatnego Transportu Publicznego we współpracy z francuskim miastem Aubagne. W inicjatywę tę angażują się eksperci i lokalni decydenci z Belgii, Hiszpanii i Niemiec. W Polsce w projekt zaangażowały się dotychczas Ząbki, Żory i Nysa.

Organizowane przez CIFAL Płock seminarium było uwieńczeniem tygodnia zrównoważonego transportu. Jednym z jego głównych założeń jest zachęcenie mieszkańców aglomeracji do korzystania z komunikacji miejskiej, rowerów czy wręcz chodzenia piechotą kosztem jeżdżenia po mieście własnym samochodem. W ratuszowej auli zaprezentowane zostały zachęcające do tego projekty. Zarówno międzynarodowe jak i mające typowo lokalny charakter.

Krzysztof Buczkowski, prezes CIFAL Płock mówił o międzynarodowej wymianie doświadczeń związanych ze zrównoważonym transportem. Zajmujący się tym projekt ENDURANCE obejmuje 25 krajowych sieci komunikacyjnych.

– Tematyka zrównoważonego transportu jest istotna, ponieważ transport ma tendencję do rozwoju szybszego niż reszta gospodarki, będąc jednocześnie największym emitentem zanieczyszczeń – przekonywał Krzysztof Buczkowski w swoim wystąpieniu. – Polityka transportowa wymaga stworzenia i wdrożenia spójnej wizji systemu transportu, a ważnym elementem jest opracowanie planów rozwoju zrównoważonego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.


Prezes Komunikacji Miejskiej Janusz Majchrzak mówił o najnowszych pomysłach, których podstawowym założeniem jest systematyczne uatrakcyjnianie publicznej komunikacji. Wspomniał między innymi o biletomatach, doskonale wyposażonych nowych autobusach i wdrażanym obecnie projekcie unijnym mającym poprawić jakość połączeń i podnieść wygodę pasażerów.

Fot. Tomasz Paszkiewicz/Portal Płock

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (6)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.