Jak co roku powstaje raport finansowy o klubach I Ligi. Z tegorocznego raportu za sezon 2023/24 dowiadujemy się, że wszystkie kluby osiągnęły 251 mln złotych przychodu - to o 29% więcej, niż w poprzednim sezonie. Hegemonem jest Wisła Kraków, która sama osiągnęła blisko 46 mln złotych przychodów.
Autorzy raportu przyjrzeli się przychodom z dnia meczowego, wpływom z praw medialnych i marketingowych czy komercyjnych.
Wisła Płock w czołówce
W poprzednim sezonie Wisła Płock zajęła 7. miejsce w tabeli. Takie samo miejsce klub z Łukasiewicza 34 zajął pod względem przychodów - Nafciarze zanotowali 13,24 mln przychodów. Więcej wypracowało 6 klubów, wymieniona Wisła Kraków, ale też Motor Lublin, Lechia Gdańsk, Podbeskidzie Bielsko-Biała, Stal Rzeszów i Miedź Legnica.
Pod względem przychodów transferowych Nafciarze zajęli 2. miejsce - 2,52 mln złotych. Więcej wpłynęło tylko do kasy Miedzi Legnica (2,56 mln zł).
Największą część budżetów klubów pochłaniają płace, zwłaszcza I drużyny. UEFA zaleca, by wydawać maksymalnie 90% przychodów, docelowo ma to być 70%. Wisła Płock wydała na płace 121%, ale po uwzględnieniu współczynnika podwyższenia kapitału zakładowego liczba spada do 43%. Dlaczego?
Dofinansowanie ze strony miasta nie jest uznawane za przychód. Pieniądze są księgowane jako podwyższenie kapitału zakładowego.
Wisła na wynagrodzenia wydała nieco ponad 16 mln złotych. Najwięcej wydała Wisła Kraków - 23,7 mln złotych. Nafciarze pod tym względem są 5. miejscu w stawce.
Grand Thorton wyliczył, że 1 ligowy punkt kosztował Wisłę Płock 310 tys. złotych. Najbardziej przepłaciło Zagłębie Sosnowiec, która za wywalczony punkt zapłaciło finalnie 560 tys. złotych, a i tak spadło z ligi. Najekonomiczniej było w Łęcznej i Pruszkowie, gdzie za każdy punkt płacono odpowiednio 50 i 60 tys. złotych.
W sezonie 2023/24 na stadion przy Łukasiewicza 34 chodziło średnio 4917 widzów, co daje 7. frekwencję w stawce. Stadion był zapełniany w 33%. Średnio z 1 kibica w dniu meczowym Wisła "wyciska" zaledwie 12 złotych - gorszy wynik osiągnęły tylko Resovia Rzeszów i Odra Opole. Na drugim biegunie są Motor Lublin (41 zł/kibic w dniu meczowym), Polonia Warszawa (39 zł) i Lechia Gdańsk (32 zł). Dzień meczowy zapewnił Wiśle Płock 980 tys. złotych przychodu.
Fani Nafciarzy kupili za to aż 2154 koszulek - to drugi wynik w stawce, za Wisłą Kraków.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.