Łącznie w cały kraju otrzyma je 3,3 mln płatników. Pierwsze wiadomości na profile płatników trafiły 5 stycznia. Od tego czasu sukcesywnie trafiają na skrzynki przedsiębiorców. Nie warto ich ignorować, ponieważ są tam istotne informacje dotyczące stanu rozliczeń kont płatników składek za 2023 rok. Pracownicy ZUS wyjaśniają, o co dokładnie chodzi.
ZUS informuje przedsiębiorców, jakie mają saldo składkowe. Co zrobić w przypadku niedopłaty lub nadpłaty?
Informacja, którą na skrzynkę PUE ZUS wysyła Zakład, zawiera zestawienie wpłat przekazanych do ZUS-u w ubiegłym roku oraz informacje o tym, jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami.
Dzięki temu płatnik dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też saldo zerowe. A jeżeli spłaca zadłużenie w ratach, to dodatkowo pozna kwotę, która pozostała jeszcze do spłaty – informuje Monika Kiełczyńska
Jak dodaje, warto zapoznać się z informacją z ZUS, by mieć świadomość, jaka jest sytuacja na koncie i podjąć w związku z tym odpowiednie kroki, czyli spłacić zadłużenie lub – w tej milszej wersji – wypłacić nadpłacone środki. M. Kiełczyńska przypomina, że niewielkie zaległości na koncie można spłacić przez zwiększenie bieżącej wpłaty, pamiętając o doliczeniu ewentualnych odsetek za zwłokę. – Aby je wyliczyć, można skorzystać z kalkulatora odsetkowego dla płatników składek dostępnego na stronie internetowej ZUS.
Gdy zadłużenie jest większe i przedsiębiorca nie jest w stanie jednorazowo go spłacić, warto pomyśleć o rozłożeniu zaległości na raty. Przedsiębiorca w tej sprawie może liczyć na pomoc doradcy ds. ulg i umorzeń, który dostępny jest w wybranych placówkach ZUS – podpowiada.
Masz nadpłatę? Wybierz jeden z dwóch sposobów i odzyskaj pieniądze
Z doradcą można skontaktować się także telefonicznie lub umówić się na e- wizytę. Numery telefonów kontaktowych do nich dostępne są na stronie internetowej www.zus.pl, w zakładce Firmy. ZUS zapewnia, że przedsiębiorcy mogą również liczyć na pomoc pracowników sali obsługi klientów.
W przypadku, kiedy mamy nadpłatę na koncie, płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty w najbliższym terminie płatności składek. Można też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS-P). – Wówczas ZUS zwróci nadpłatę na rachunek bankowy, który jest zapisany na koncie płatnika – informuje M. Kiełczyńska.
Musimy jednak wiedzieć, że w informacji, którą otrzymujemy od ZUS, uwzględnione są wyłącznie deklaracje rozliczeniowe albo opłacone składki, które zostały
zapisane na koncie płatnika do 31 grudnia 2023 r. Jeżeli więc płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe albo wpłacał składki po tej dacie, to aktualne saldo konta może sprawdzić na swoim profilu na PUE ZUS.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.